8. Algemeen financieel beleid
Highlights
- Opnieuw een sluitend gemeentelijk huishoudboekje.
- Uitvoering plannen Mid term review gestart.
- Reservepositie en weerstandsvermogen op peil.
- Positieve ontwikkeling in de financiële verhouding tussen rijk en gemeenten.
- Administratieve processen verbeterd en nieuwe regelgeving ingevoerd.
Wat willen we bereiken
Algemeen financieel beleid
Financieel gezond en in evenwicht
We zorgen dat onze financiële positie gezond blijft, de gemeentelijke begroting duurzaam in evenwicht is en het gemeentelijk weerstandsvermogen op voldoende niveau is om met de beleidsuitvoering samenhangende financiële risico’s op te kunnen vangen.
We besteden de beschikbare middelen zorgvuldig, efficiënt, transparant en resultaatgericht. De besteding van de gemeentelijke middelen is rechtmatig.
We zetten in op haalbare en betaalbare ambities.
Reservepositie
De omvang van onze reserves is afgestemd op het doel waarvoor ze zijn ingesteld. De gemeentelijke bestemmingsreserves en het gemeentelijk weerstandsvermogen blijven op peil.
Betere sturing en verantwoording
Een compactere en begrijpelijker presentatie van de Programmabegroting, voor- en najaarsnota en het jaarverslag vergroot de sturingsmogelijkheden van de raad. Het gaat daarbij om het beleid, de besteding van de middelen en de daarmee te bereiken maatschappelijke effecten.
Onvoorzien/incidenteel
Om ervoor te zorgen dat er financiële ruimte beschikbaar is voor dekking van lasten van niet in de begroting voorziene ontwikkelingen, bevat de programma- begroting een budget voor ‘onvoorziene uitgaven’.
Belastingheffing
We heffen gemeentelijke belastingen als algemeen dekkingsmiddel. Voor de heffingen en rechten (leges) geldt het uitgangspunt van kostendekkendheid. We beperken de gemeentelijke heffingen en rechten (leges) tot diensten die wij uitvoeren op grond van onze wettelijke taak.
Vennootschapsbelasting
Activiteiten die de gemeente als ondernemer verricht vallen vanaf 2016 in principe onder de heffing van de vennootschapsbelasting. Indien met de uitvoering van die activiteiten (fiscale) winst wordt behaald, is daarover vennootschapsbelasting verschuldigd.
Het maken van winst is in Assen geen op zichzelf staand beleidsdoel. Het maakt geen onderdeel uit van de maatschappelijke effecten die we met ons beleid willen bereiken.
Het is, als daar onverhoopt wel sprake van zou zijn, slechts een bijkomend effect van het beleid.
Om die reden is er in principe dan ook niet, of slechts marginaal, sprake van belastingdruk uit hoofde van de vennootschapsbelasting.
Financiering/Belegging
We financieren de gemeentelijke uitgaven efficiënt en risicomijdend. Wij doen dat binnen de wettelijke kaders en met inachtneming van het eigen ‘treasurystatuut´.
Gemeentefonds
De uitkering uit het Gemeentefonds is algemeen dekkingsmiddel en bestemd voor gemeente brede kostendekking.
Overige algemene middelen
We besteden de beschikbare (overige) algemene middelen zorgvuldig, efficiënt, transparant en resultaatgericht. De middelen zijn beschikbaar voor het dekken van kosten van de gemeente voor brede beleidsuitvoering.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Algemeen financieel beleid
Financieel gezond en in evenwicht
De financiële positie van de gemeente bleef gezond en sluitend. De exploitatie over 2017 is afgesloten met een positief resultaat van € 7,1 miljoen.
Er hebben zich in 2017 geen opvallende en/of sterk van de begroting afwijkende financiële ontwikkelingen voorgedaan. Het vastgestelde beleid is binnen de financiële kaders uitgevoerd.
De totale omvang van de gemeentelijke uitgaven bedroeg € 364,8 miljoen; het totaal van de inkomsten was € 371,9 miljoen.
Gemeentelijke lasten en baten
2016 en 2017 (bedragen * € 1 miljoen)
Jaar 2016 2017 mutatie
Totaal lasten 351,2 364,8 13,6
Totaal baten 367,8 371,9 4,1
Resultaat 16,6 7,1 - 9,5
Dankzij de in de afgelopen jaren gerealiseerde jaarrekeningresultaten is het gemeentelijke weerstandsvermogen aangevuld en versterkt. Daardoor beschikte Assen eind 2017 over een financiële buffer die voldeed aan de daarvoor door de raad vastgestelde normering (weerstandsratio van minimaal 0,8 ) en erop berekend is om dekking van mogelijke schade, van in de beleidsuitvoering aanwezige risico’s, op te vangen.
Rekeningresultaten 2014-2017
(bedragen * € 1 miljoen)
Jaar 2014 2015 2016 2017
Resultaat 10,- - 0,8 16,6 7,1
Door uitvoering te geven aan het vastgestelde financiële beleid konden opnieuw een aantal beleidsknelpunten worden opgelost en beleidswensen worden ingevuld.
Daarnaast was het mogelijk financiële ruimte vrij te spelen voor nieuwe ambities en beleidsinitiatieven. Die zijn onder de titel Mid Term Review 2017/2018 (MTR) gepresenteerd en in 2016 als onderdeel van het beleid in de programmabegroting 2017 door de raad vastgesteld.
Mid Term Review 2017/2018 (MTR)
De uitvoering van de MTR is gestart. Met de voor dit doel geoormerkte middelen, in totaal € 15,6 miljoen, zijn nieuwe initiatieven en ontwikkelingen op de terreinen van economie, sport, duurzaamheid, veiligheid en gebiedsgericht werken in gang gezet.
Voor een aantal onderdelen zijn in de loop van 2017 uitvoeringskredieten door de raad beschikbaar gesteld. De belangrijkste daarvan waren de:
- plannen voor realisatie van het ijsbaancomplex
- verduurzaming van de openbare verlichting
- realisatie van de nevenpost voor de brandweer
- herinrichting van het Veemarktterrein
- aanpak van personen met verward gedrag
- verbetering van de kwaliteit van de binnenstad
De verdere uitvoering en realisatie van de projecten uit de MTR loopt door in 2018.
Via gerichte inzet van reserves, door inzet van middelen van derden, en door vanuit bestaande budgetten ruimte voor dit doel vrij te maken, kon een sluitend dekkingsplan voor de uitvoering van de MTR worden vastgesteld.
Afhechting bezuinigingsopgaven
De bezuinigingsopgave uit de nota Minderen met maat 2014-2018 is definitief door de raad afgehecht. Het totaal van de bezuinigingsopgave is daarmee vastgesteld op € 4,7 miljoen. Hiervan heeft € 2,3 betrekking op de producten en € 2,4 miljoen op de bedrijfsvoering.
De bezuinigingen op de producten waren eind 2017 vrijwel volledig geëffectueerd. In de bedrijfsvoering moest op dat moment op basis van de afgesproken planning in totaal nog € 0,6 miljoen aan maatregelen worden gerealiseerd.
Het bij de start van de bestuursperiode voor de bekostiging van de ambities uit het collegeprogramma Mijn Assen vastgestelde pakket met financieel technische dekkingsmaatregelen van € 1,5 miljoen is volgens plan gerealiseerd.
Financiële ontwikkeling sociaal domein
Voor beleidsuitvoering in het sociaal domein was een totaalbudget van € 75,7 miljoen beschikbaar. De werkelijk voor dit doel gemaakte kosten zijn uitgekomen op € 78,9 miljoen.
Om te kunnen blijven voldoen aan de afspraak dat de beleidsuitvoering in het sociaal domein plaatsvindt binnen een gesloten financieel systeem diende er per saldo € 3,2 miljoen aan de reserve sociaal deelfonds te worden onttrokken. De omvang van de reserve is daardoor teruggelopen tot € 3,7 miljoen. Vanuit de reserve gemeentelijk sociaal deelfonds is, bij het vaststellen van de begroting 2018, € 2 miljoen Experimenteerruimte beschikbaar gesteld om transformatie te versnellen. Hiermee rekening houdend resteert nog een bedrag van € 1,7 miljoen.
De inhoudelijke toelichting op de beleidsuitvoering in het sociaal domein maakt onderdeel uit van de beleidsverantwoording in het programma Meedoen in Assen.
Invoering nieuwe wet- en regelgeving
Er zijn nieuwe begrotings- en verantwoordingsvoorschriften (BBV) ingevoerd. Het gaat om een aantal ingrijpende stelselwijzigingen. Ook de invoering van de vennootschapsbelasting vroeg administratieve voorbereiding en uitwerking.
Ondanks het feit dat inhoud en strekking van de nieuwe voorschriften nog onvoldoende waren uitgekristalliseerd, is daaraan in de programmabegroting en in de financiële verantwoording en -verslaglegging 2017 direct zo goed mogelijk invulling gegeven. Verdere uitwerking en verfijning vindt na 2017 plaats.
Belangrijke stelselwijzigingen betroffen de invoering van een uniforme set taakvelden en beleidsindicatoren, vereenvoudiging van het interne renteomslagstelsel, het verplicht activeren van investeringen met maatschappelijk nut, en het definiëren, standaardiseren en de presentatie van gemeentelijke overhead. Veder zijn nieuwe voorschriften van kracht geworden met betrekking tot de kostendekkendheid van de gemeentelijke heffingen.
Ook in het kader van de gemeentelijke grondexploitatie waren ingrijpende stelselwijzigingen aan de orde. Deze zijn al in 2016 van kracht geworden, maar werken in de verdere uitwerking nog door in de verantwoording over 2017.
Ter uitvoering van eerdere bevindingen en adviezen van de accountant is verder gewerkt aan de verbetering en herinrichting van de financieel administratieve processen. De interne controle op de toepassing en naleving ervan is verder verbeterd en geïntensiveerd. Nadere informatie hierover is opgenomen in het programma Bedrijfsvoering.
Reservepositie
Omvang reservepositie
De gemeente houdt na afsluiting van het exploitatiejaar 2017 de beschikking over een gezonde en solide reservepositie. De totale omvang daarvan bedroeg eind 2017 € 205,5 miljoen.
Er is voor een totaalbedrag van € 74,0 miljoen voor beleidsuitvoering aan de reserves onttrokken. Voor realisatie van nieuwe beleidsinitiatieven en/of om de reserves op peil te houden en te versterken, is in totaal € 62,5 miljoen aan de reserves toegevoegd. Over de gehele linie bezien is de totaalstand van de reserves daardoor met € 11,5 miljoen afgenomen ten opzichte van 2016.
Stand van de reserves
(bedragen * € 1 miljoen)
Jaar 2016 2017 mutatie
Algemene reserve 28,4 20,3 - 8,1
Bestemmingsreserves 160,2 154,7 - 5,5
Voorzieningen 28,4 30,5 2,1
Totaal 217,0 205,5 - 11,5
Het in 2017 gerealiseerde rekeningresultaat van € 7,1 miljoen dient nog in de totaalstand te worden opgenomen. Die komt daarmee dan uit op een totaalbedrag van € 212,6 miljoen.
Actualisering kadernota
Bestemming, voeding en inzet van de reserves is sinds 2016 door de raad geregeld en vastgelegd in de kadernota Reserves en voorzieningen. De inhoud van die nota is op basis van de in de najaarsnota 2017 door de raad geaccordeerde aanpassingen verder uitgewerkt en geactualiseerd.
Inzet reserves ca.
De reserves zijn overeenkomstig de bestemming ingezet voor het beheer en onderhoud van de stad, en voor kostendekking van investeringsprojecten.
Beleidsontwikkelingen die daarnaast met behulp van de reserves in gang zijn gezet, of konden worden gerealiseerd, zijn de instelling van een experimenteerruimte in het sociaal domein, de aanleg van het Veemarktplein, de investering ten behoeve van de FlorijnAs en de activiteiten/projecten in het kader van Mijn Buurt Assen.
Verder heeft de raad besloten om de kosten van het herstel van de lekkage aan de Triadegarage met behulp van reservemiddelen financieel op te lossen.
In het kader van de MTR 2017/2018 heeft de raad verder richting en invulling gegeven aan de bestemming van de in de REP-voorziening aanwezige middelen. Hiervan is € 2,0 miljoen beschikbaar gesteld voor de upgrading van het TT-circuit.
Andere bestedingsdoelen die door de raad voor de REP-gelden zijn aangewezen zijn de kwaliteitsverbetering van de binnenstad en de realisatie van het ijsbaancomplex. Definitieve besluitvorming over deze laatste punten moet nog plaatsvinden.
Algemene reserve
De algemene reserve is onder meer ingezet voor risicoafdekking in de financiering van het ijsbaancomplex, dekking van het gemeentelijk aandeel in de investeringsagenda van Groningen Airport Eelde en voor het voorfinancieren van de frictiekosten, als gevolg van harmonisatie van de kinderopvang/peuterspeelzaalwerk.
De niet langer voor het project Revitalisering Stadsbedrijvenpark benodigde middelen zijn teruggevloeid naar de algemene reserve. Deze middelen zijn door de raad herbestemd voor cofinanciering van de provinciale bedrijvenregeling en versterking van de reserve cofinanciering economisch beleid.
De stand van de algemene reserve bedroeg eind 2017, voor bestemming van het in 2017 gerealiseerde resultaat van € 7,1 miljoen, ruim € 20,3 miljoen.
Voor de financiering van het IJsbaancomplex en de bekostiging van de bijdrage in de investeringsagenda Groningen Airport Eelde zijn nieuwe bestemmingsreserves gevormd. De werkingsduur van de reserve sociaal deelfonds is door de raad met twee jaar verlengd en loopt nu door tot en met 2019.
Amortisatiereserves
In verband met financiële stelselwijzigingen diende twee nieuwe amortisatiereserves te worden gevormd. Het betrof de reserves bestemd voor lastendekking van het nieuwe Veemarktplein en voor de projecten Gebiedsgericht Werken.
Tevens dienden de bestedingsplannen van de al bestaande amortisatiereserves te worden aangepast aan de, eveneens als gevolg van het herziene BBV, gewijzigde rentesystematiek.
Betere sturing en verantwoording
Vernieuwing P&C-cyclus
In maart 2017 heeft de raad de nieuwe planning- en controlcyclus vastgesteld.
Invulling vindt plaats door invoering van de Kaderbrief, de Tussenrapportage en door spreiding van het aantal bespreek- en behandelmomenten van de planning- en controlproducten in de raad. De voor- en de najaarsnota komen in de nieuwe opzet te vervallen.
Verder is besloten om op een aantal deelterreinen van de gemeentelijke financiële bestel te gaan werken met kaderstellende nota’s. Een aantal van die nota’s is inmiddels beschikbaar en vastgesteld.
De nieuwe cyclus start vanaf 2018. Afgesproken is dat de eerste Kaderbrief in nauwe samenhang met het collegeprogramma 2018-2022 wordt opgesteld.
Verbeterplan financieel beheer
De uitvoering van het financieel verbeterplan is voortgezet. Analyse op de materiele processen leverde 200 verbeterpunten op. Ruim 70% daarvan is opgepakt en van een oplossing voorzien.
Onderzocht is of er instrumenten op de markt zijn die het opstellen, toegankelijk en transparant maken van de bestuurlijke planning- en controlproducten kunnen vereenvoudigen en gelijktijdig behulpzaam kunnen zijn bij het verder vormgeven van de interne budgetterings-, sturings- en verantwoordingscyclus. Keuzes daarin zijn nog niet gemaakt.
Ook is een plan van aanpak voor het aantonen van de prestatielevering in de zorg opgesteld.
Herijking financiële verordening
Omdat de bestaande verordening verouderd was heeft de raad in december 2017 de nieuwe financiële verordening ex. artikel 212 van de Gemeentewet vastgesteld. De verordening is in samenwerking met de accountantscommissie tot stand gekomen en met ingang van 1januari 2018 in werking getreden.
Onvoorzien/incidenteel
Het budget voor onvoorziene en incidentele uitgaven bedroeg € 959.000. Hiervan is in totaal € 640.000 voor de volgende doeleinden ingezet:
Onvoorzien 2017
(bedragen * € 1)
Besteding onvoorzien 2017 Budget
Afzien extra ozb verhoging 240.000
Opening Blauwe As 40.000
Bijdrage Symphony in Blue 40.000
Bijdrage The America Dream 75.000
Gamma Racing Day 19.000
Onderzoek WK wielrennen 16.000
Bijdrage MKB-binnenstad 60.000
Podium Zuidhaege 75.000
Totale besteding 640.000
Het aan het eind van 2017 niet bestede deel van het budget van € 319.000 is vrijgevallen ten gunste van het resultaat van de jaarrekening 2017.
Belastingheffing
Algemene belastingen
De heffing en invordering van de algemene belastingen is volgens plan verlopen.
De tarieven van de onroerendezaakbelasting en de toeristenbelasting zijn overeenkomstig de besluitvorming door de raad aangepast en bij de belastingplichtigen in rekening gebracht.
Dat heeft voor die belastingen geresulteerd in de volgende opbrengsten:
Algemene belastingen
(bedragen * € 1.000)
Jaar 2016 2017
Onroerendezaakbelasting 15.910 16.490
Toeristenbelasting 418 441
Totaal 16.328 16.931
De, als onderdeel van de bezuinigingen voor 2017 geplande, extra verhoging van de onroerendezaakbelasting is niet doorgegaan. Daartoe is bij de vaststelling van de begroting 2017 bij amendement door de raad besloten.
Overige heffingen
Om te kunnen toetsen of de tarieven van de gemeentelijke heffingen aan de bepalingen in nieuwe BBV voldeden, zijn de fiscale grondslagen waarop de tarieven berusten op juistheid, volledigheid en de mate van kostendekkendheid onderzocht.
De uitkomsten daarvan waren goed en zijn in december, gelijktijdig met de vaststelling van de nieuwe tarieven voor het jaar 2018, aan de raad gepresenteerd. Voor de heffing en invordering van grafrechten is één nieuwe verordening vastgesteld.
Het op grond van het nieuwe BBV voorgeschreven overzicht met fiscale grondslagen en de op basis daarvan gerealiseerde opbrengsten, is onderdeel van de paragraaf Lokale heffingen van het jaarverslag.
Samenwerking belastingheffing
De samenwerking op het terrein van de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen met de gemeenten Tynaarlo en Aa en Hunze is verder geïntensiveerd. Tussen de samenwerkende gemeenten zijn dienstverleningsovereenkomsten gesloten. Hierin zijn afspraken gemaakt over de onderlinge taak-, werk- en kostenverrekening.
De gemeenschappelijke belastingprocessen zijn verder ingericht en geoptimaliseerd. Waar nodig zijn herstelacties uitgevoerd.
Vennootschapsbelasting
Er is verder gewerkt aan een op fiscaal technische grondslagen geënte inventarisatie van de diverse gemeentelijke taken en activiteiten. Daarbij is inzichtelijk gemaakt welke kosten en opbrengsten met die taken in verband moeten en kunnen worden gebracht.
Op basis daarvan is een nadere analyse uitgevoerd naar de omvang van de in 2016 en 2017 naar verwachting verschuldigde vennootschapsbelasting. In de begroting 2017 was de omvang daarvan, louter als eerste aanname, geraamd op € 30.000.
Omdat dit proces nog gaande was en er veel onduidelijkheid was/is over de uitleg en toepassing van de fiscale regelgeving, is bij de belastingdienst tot 1 mei 2018 uitstel gevraagd en verkregen voor het doen van aangifte over het belastingjaar 2016. De dienst heeft al wel voorlopige aanslagen over de belastingjaren 2016 en 2017 aan de gemeente opgelegd, ieder voor een bedrag van € 24.000.
Financiering/Belegging
Financiering
De gemeentelijke financierings- en liquiditeitsposities hebben zich gunstig ontwikkeld. Het rentepeil op de geld- en kapitaalmarkt bleef onder invloed van het monetaire beleid van de ECB onveranderd laag.
Begin 2017 is opnieuw een aantal hoogrentende vaste geldleningen met een omvang van € 7,0 miljoen vervroegd afgelost, en met inbegrip van agio tegen een aanmerkelijk lagere rente geherfinancierd.
Met deze conversie is de sanering en herstructurering van de gemeentelijke leningenportefeuille afgerond. Er ligt nu een stabiele basis onder de lange termijn financiering, terwijl de rentelasten fors zijn afgenomen. Als bijkomend effect kon de interne rente met ingang van 2017 van 5% naar 2,2 % worden verlaagd.
De leningenportefeuille omvatte eind 2017 in totaal nog twintig langlopende leningen met een gezamenlijke omvang van € 182,5 miljoen. De over die portefeuille verschuldigde rente bedroeg in totaal € 4,0 miljoen.
Omvang en rente leningen-
portefeuille (bedragen * € 1 miljoen)
Jaar 2016 2017
Vaste geldleningen 200,8 182,5
Reguliere aflossingen 19,8 18,6
Rente vaste geldleningen 4,5 4,0
Het Rijk is tot versnelde uitbetaling van de nog openstaande termijnen van de RSP-gelden overgegaan (€ 36,3 miljoen). Daardoor viel Assen tijdelijk onder het regime van het schatkistbankieren. Het had tevens tot gevolg dat er verder maar zeer beperkt beroep op kortlopende kredietfaciliteiten van de BNG behoefde te worden gedaan.
Verdere informatie over de uitvoering van de treasurytaken is opgenomen in de paragraaf financiering van het jaarverslag.
Beleggingen
Er hebben zich geen wijzigingen voorgedaan in het gemeentelijke aandelenbezit en de beleggingsportefeuille.
Gemeentefonds
Bestuurlijke ontwikkelingen
Op het terrein van de financiële verhouding was het rustig.
Dat was het gevolg van de langlopende kabinetsformatie en de lopende heroriëntatie op de financiële verhouding Rijk, provincies en gemeenten. Ook de oproep van de vereniging Nederlandse gemeenten (VNG) om meer continuïteit en stabiliteit in de financiële verhoudingen te brengen, heeft daaraan bijgedragen.
In het regeerakkoord Vertrouwen in de toekomst heeft het kabinet Rutte III zijn plannen ten aanzien van het gemeentefonds gepresenteerd. Belangrijk daarin zijn de verbreding van de koppeling en de gefaseerde inbouw van de integratie-uitkering sociaal domein.
Algemene uitkering 2017
De in de jaarrekening 2017 verantwoorde algemene uitkering is in totaal bepaald op € 146,2 miljoen. Daarnaast is de laatste tranche van de RSP-gelden voor de FlorijnAs van € 36,3 miljoen uitgekeerd. Daardoor kwam de algemene uitkering in totaal uit op € 182,5 miljoen. Over 2015 en 2016 werd in totaal nog € 0,23 miljoen aan na-uitkeringen ontvangen
De gelden die Assen tijdelijk ontvangt als compensatie voor de schade als gevolg van de herijking gemeentefonds en de invoering van objectieve verdeelmodellen zijn door de raad aangemerkt en ingezet als algemeen dekkingsmiddel. Deze compensatie bedroeg € 2,5 miljoen.
Integratie uitkering sociaal domein
De integratie-uitkering sociaal domein bedroeg in totaal € 70,5 miljoen. Dat is € 16,1 miljoen minder dan in 2016.
De teruggang is grotendeels, i.c. voor € 14,5 miljoen, het gevolg van de verlegging van de op de uitvoering van de WSW betrekking hebbende geldstroom, van Assen naar Hoogeveen. Daarnaast zijn de tijdelijk als tegemoetkoming voor nadeelgemeenten in de verdeelmodellen opgenomen suppletieregelingen, verder teruggelopen.
De integratie-uitkering is conform de besluitvorming integraal ingezet voor beleidsuitvoering in het sociaal domein. Onder- en overbesteding zijn via de reserve sociaal deelfonds vereffend.
Ontwikkeling Algemene uitkering
(bedragen * € 1 miljoen)
2016 2017 mutatie
Algemeen deel 75,1 75,7 0,6
IU sociaal domein 86,6 70,5 - 16,1
RSP-FlorijnAs 22,8 36,3 13,5
Totaal 184,5 182,5 - 2,0
Overige algemene middelen
Algemene lijn
De in de begroting 2017 geraamde stel- en correctieposten vallen in de realisatie vrij. De werkelijk opgetreden financiële effecten en/of verkregen revenuen zijn elders in de jaarrekening verantwoord. Vermeldenswaard in dat verband zijn:
Cumulatieregeling nadeelgemeenten
In het kader van de vaststelling van de begroting 2017 zijn deze middelen door de raad als algemeen dekkingsmiddel aangemerkt en als zodanig opgenomen in het dekkingsplan 2017-2020. Voor 2017 ging het om een bedrag van € 2,5 miljoen.
Ruimte uitvoering MTR
Van de structurele ruimte van € 260.000 die voor de MTR beschikbaar was, is € 140.000 als dekkingsmiddel ingezet. Het restantbudget is vrijgevallen ten gunste van het rekeningresultaat.
Verhoogde instroom asielzoekers
De gereserveerde rijksmiddelen voor compensatie van de kosten van de verhoogde instroom van asielzoekers en statushouders zijn deels besteed. Het restantbudget is betrokken bij de budgetoverheveling 2017/2018.
Overige lasten en baten
Alle overige stelposten, waaronder de posten die betrekking hadden op taakmutaties in het gemeentefonds en de invoering van het BBV, zijn in de realisatie vervallen. Wel zijn op dit product een aantal bijzondere baten en lasten verantwoord. Een deel daarvan betrof de verkoop van gemeentelijke panden.
Wat heeft het gekost
Financiële analyse programma Algemeen financieel beleid, resultaat € 2 miljoen V
Het programma Algemeen financieel beleid is afgesloten met een positief resultaat van rond € 2,0 miljoen. Belangrijke bepalende factor daarin is de ontwikkeling van de uitkering uit het gemeentefonds. Die viel, als gevolg van autonome bijstellingen en na-uitkeringen over 2015 en 2016, in totaal € 0,9 miljoen hoger uit dan geraamd. De heffing en invordering van algemene belastingen laten een positief resultaat zien van € 0,3 miljoen.
Daarnaast is het niet bestede deel van het budget onvoorziene uitgaven van € 0,3 miljoen vrijgevallen ten gunste van het resultaat. Dat was eveneens het geval met een aantal op begrotingsbasis geraamde opstel- en correctieposten. Het vervallen daarvan resulteerde eveneens in een voordeel € 0,3 miljoen. Verder kon op basis van de werkelijke stand van de reserves € 0,5 miljoen meer rente over de reserves aan het programmaresultaat worden toegerekend.
Tot slot is er ter uitvoering van besluitvorming € 0,5 miljoen meer aan de reserves onttrokken.
Factor die het resultaat nadelig heeft beïnvloed is het ten gunste van het programma komende resultaat van de interne renteverdeling. De uitkomst daarvan viel hoofdzakelijk als gevolg van administratief technische mutaties € 0,6 miljoen lager uit dan gecalculeerd.
Verder zijn de boekwaarde van de voormalige nevenpost van de brandweer en van een aantal niet meer in gebruik zijnde gemeentelijke voertuigen ten laste van het programmabudget gebracht. Dit heeft geresulteerd in een nadeel van € 0,3 miljoen.