1. Wonen in Assen
- Highlights
- Wat willen we bereiken
- Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
- Indicatoren
- Wat heeft het gekost
Highlights
- 314 woningen opgeleverd.314 woningen opgeleverd.
- Aanleg Veemarktterrein gestart.
- Agenda BOR vastgesteld.
- Pendeltrein naar Groningen ging rijden.
- Verduurzaming van openbare verlichting gerealiseerd of in uitvoering.
- Hoeveelheid restafval ten opzichte van 2016 met 11% afgenomen.
Wat willen we bereiken
1) Woningbouw en woonplan
We willen de groei van het woningaanbod faciliteren en zetten in op stimuleren van de woonvraag.
We bieden zoveel mogelijk ruimte aan nieuwe initiatieven.
Waar nodig passen we regels aan of schaffen we ze af.
We vinden het van belang dat onze huidige en toekomstige inwoners prettig wonen in Assen. Daarom willen we een evenwichtig programma van bouwplannen op inbreidings- en uitbreidingslocaties en inzet op kwaliteitsverbeteringen in de bestaande woningvoorraad en woonomgeving.
We willen ons woonbeleid en onze afspraken met woningcorporaties actualiseren.
Om onze groeiambitie en regionale afspraken te realiseren, gaan we 300 woningen bouwen, gevarieerd in aanbod en passend bij de vraag.
Regiovisie Groningen – Assen (RGA)
De samenwerking binnen het verband van de regiovisie Groningen-Assen wordt voortgezet. We onderschrijven de nieuwe koers naar een netwerkorganisatie en een klein programmabureau. Daarbij zetten wij het Economisch Platform met ondernemers en kennisinstellingen voort. Wij stellen samen met de gemeente Groningen de economische agenda op voor de regio en zoeken aansluiting bij de Noordelijke Innovatie Agenda (NIA).
In de Regio Groningen - Assen wordt het programma Bereikbaarheid onveranderd voortgezet. In het kader van het (rijks)programma Beter Benutten-vervolg wordt intensief gewerkt aan ITS (intelligente transportsystemen).
In het Beter Benutten 2 heeft Assen het project Minder Hinder Assen/Assen Slim Bereikbaar lopen.
2) Openbare Ruimte
We streven naar een doelmatig ingerichte en verzorgde openbare ruimte. Dit levert een grote bijdrage aan de aantrekkelijkheid van de stad.
We gaan de budgetten voor het beheer van de openbare ruimte slimmer inzetten met specifieke aandacht voor de technische kwaliteit, de beeldkwaliteit en de binnenstad.
We blijven werken aan natuurontwikkeling.
Nieuwe ontwikkelingen mogen niet ten koste gaan van groene gebieden en water.
De FlorijnAs-projecten worden aangelegd met oog voor het toekomstige beheer en onderhoud. De uitgangspunten daarbij zijn functionaliteit en doelmatigheid.
3) Bereikbaarheid, verkeer en vervoer
We garanderen de bereikbaarheid van Assen.
Met de uitvoering van het programma FlorijnAs is de grootste (toekomstige) mobiliteitsopgave in de stad opgelost.
Bij het openbaar vervoer richten wij ons op instandhouding van een goede binnenstedelijke Openbaar Vervoer-voorziening, al dan niet in combinatie met een efficiënt doelgroepenvervoer.
Het fietsnetwerk in Assen is voor een groot deel op orde. Onze inzet richt zich op het in stand houden ervan. Daarnaast willen we de fietsbereikbaarheid van Assen verbeteren.
Met de inzet van sensortechnologie kunnen we bestaande infrastructuur beter benutten en hoeven we minder nieuwe infrastructuur aan te leggen.
Groningen Airport Eelde (GAE)
Wij streven ernaar onze positie als aandeelhouder van Groningen Airport Eelde af te bouwen.
4) Duurzaamheid
We willen een ambitieuze, groene gemeente zijn, die duurzaam ontwikkelt en bouwt en actief de toepassing van onder andere zonne-energie stimuleert.
Energiebesparing en decentrale opwekking van energie zijn gericht op kwaliteitsverbetering van woningen en het betaalbaar houden van de totale woonlasten.
Bij afval gaan we niet langer uit van afval, maar van grondstoffen die steeds beter hergebruikt kunnen worden.
Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
1) Woningbouw en woonplan
Woningmarkt en woningbouw
De situatie op de woningmarkt ontwikkelt zich positief. De vraag nam toe en er werden opnieuw duidelijk meer woningen verkocht dan in voorgaande jaren. Door verdere afname van het aanbod van zowel bestaande als nieuwe woningen, nam de spanning op de koopmarkt toe. De belangstelling voor nieuw woningaanbod was groot, de doorlooptijden werden steeds korter en de prijzen zijn gestegen. Ook de druk op de sociale huursector bleef onverminderd hoog.
Het herstel van de koopmarkt in de afgelopen jaren gaf een impuls aan de nieuwbouw in Assen. Er werden 314 nieuwe woningen opgeleverd, waarvan 146 huur- en 168 koopwoningen. Daarnaast werden ruim 130 woningen aan de Assense woningvoorraad toegevoegd door transformatie van bestaande (kantoor)panden. In verband met herstructureringsactiviteiten werden circa 90 woningen gesloopt. Er werden 340 woningen vergund, waarvan 85 voor transformatie van bestaande panden. Eind 2017 zaten nog circa 360 vergunde woningen in de ‘pijplijn’.
Het aantal inwoners in Assen groeide per saldo met bijna 140, waarvan circa 200 personen uit een vestigingsoverschot (migratie). De bevolkingsgroei werd getemperd een negatieve natuurlijke aanwas van ruim 60 personen, als gevolg van een hoger sterftecijfer dan gebruikelijk.
Woonvisie en prestatieafspraken
Op basis van de Woonvisie Assen 2016 werden prestatieafspraken voor 2018 gemaakt met de zes in Assen werkzame woningcorporaties en huurdersorganisaties. Deze prestatieafspraken worden jaarlijks geactualiseerd. Met woningcorporatie Actium en huurdersorganisatie MEVM zijn bovendien raamwerkafspraken voor de jaren 2018 tot en met 2022 gemaakt.
Huisvesting statushouders
De huisvesting van statushouders wordt behandeld in het programma Meedoen.
Ruimtelijke Ordening
Er zijn acht bestemmingsplannen vastgesteld, met name voor nieuwe ontwikkelingen en herstructureringsgebieden. Daarnaast zijn via omgevingsvergunningen diverse afwijkingen van bestemmingsplannen gefaciliteerd.
Hiermee werd zoveel mogelijk ruimte gegeven aan nieuwe initiatieven.
Omgevingswet 2017-2019
Om als organisatie klaar te zijn voor de invoering van de Omgevingswet (2021), hebben vier werkgroepen in 2017 een inventarisatie gemaakt van de veranderingen in wet- en regelgeving, processen en informatievoorziening. Dat heeft geleid tot zestien opgaven (zoals digitalisering, ambitiekeuzes en nieuwe werkwijze), die in 2018 verder worden uitgewerkt. Waar mogelijk zullen we experimenteren met de opgaven die we zien.
Daarnaast is de participatief ontwikkelde startnotitie Omgevingsvisie voorgelegd aan de raad. Na vaststelling zal deze in samenwerking met bewoners en stakeholders worden uitgewerkt tot een definitieve Omgevingsvisie.
Kloosterveste
De herontwikkeling van de Buitenring Kloosterveste verliep zeer voorspoedig. In 2017 zijn 41 nieuwe woningen opgeleverd. Daarmee is, met wat al eerder is gebouwd, meer dan de helft van de beschikbare capaciteit benut. Er kunnen nog circa 140 woningen worden gebouwd, waarvan er inmiddels bijna 50 zijn vergund.
Van de 18 kavels voor particulier opdrachtgeverschap die in 2016 in verkoop zijn gebracht, zijn er 15 verkocht. De resterende drie kavels zijn in optie.
Kloosterveen 2017–2035
Voor de verdere uitbreiding van Kloosterveen hebben we een structuurvisie en plan-MER opgesteld. Deze structuurvisie is eind december vastgesteld. Hiermee bieden we een globaal beeld van de ruimtelijke hoofdstructuur (water, groen, grijs) en een kader voor nieuwe huisvestingsmogelijkheden.
Havenkwartier
Om een aanzet te geven voor de ontwikkeling van het Havenkwartier hebben we besloten twee deelgebieden rond de kop van de haven alsnog actief op te pakken. De planvorming voor de ontwikkeling van deze gebieden is in gang gezet in samenwerking met Treanth, onze samenwerkingspartner vanaf het begin, en diverse geïnteresseerden. Samen met een begeleidingscommissie is een onderzoek gestart naar de mogelijkheid van horeca in het gebied.
We hebben onderzoek gedaan naar Tiny Houses. De resultaten worden gebruikt voor een concrete uitwerking in samenwerking met Actium. Dit krijgt in 2018 een vervolg.
Veemarktterrein
We hebben de aanleg van het Veemarktplein voorbereid en in uitvoering genomen. Bij de uitvoerende werkzaamheden hebben we een aantal tegenslagen gehad. Als gevolg hiervan is besloten de planning aan te passen en een deel van de werkzaamheden na de TT uit te voeren. Op deze manier kan de TT-kermis in 2018 gewoon op het zuidelijk deel van het terrein worden gehouden. Verder hebben we samen met de betrokken marktpartij de geplande woningbouw op het noordelijk deel verder uitgewerkt en gepresenteerd aan omwonenden. Op basis hiervan is een concept ontwikkelovereenkomst opgesteld en zijn we gestart met het opstellen van een bestemmingsplan.
Regiovisie Groningen – Assen (RGA)
Het Economisch Platform van de RGA waarin ondernemers, onderwijs en overheid samenwerken, functioneert goed als netwerkorganisatie. Er is een Businessmodel gemaakt dat een kapstok biedt voor op te pakken thema’s. Er is een werkgroep aan de slag met het onderwerp inclusieve arbeidsmarkt. De Hanzehogeschool voert een onderzoek uit in opdracht van deze werkgroep. Naar aanleiding van een onderzoek naar aansluiting onderwijs-bedrijfsleven worden pilots opgezet in onder andere Assen.
De RGA blijft een belangrijke plek voor de afstemming rond mobiliteit en agglomeratie-effect met snelle verbindingen. De RGA doet mee aan het programma (Vervolg) Beter Benutten. Dit levert een aanzienlijke bijdrage op voor de succesvolle projecten Minder hinder Assen/Assen slim bereikbaar. Er is door de RGA weer een financiële bijdrage geleverd aan de FlorijnAs.
Via de laagdrempelige regeling Innovatieve Regionale Projecten worden verschillende projecten met meerwaarde voor de regio ondersteund. Interzorg kreeg bijvoorbeeld een bijdrage voor een innovatief facilitair centrum met een keuken die op basis van vooral streekproducten gaat toeleveren aan instellingen in en om Assen.
2) Openbare Ruimte
Agenda BOR
De raad heeft de Agenda BOR vastgesteld met richtinggevende keuzes voor het beheer van de openbare ruimte. Het amendement voor extra inzet van middelen wordt in 2018 geëffectueerd.
Uit de beeldkwaliteitsschouwen van 2017 is gebleken dat de beeldkwaliteit zoals afgesproken, in de wijken, voornamelijk op B-niveau (basis) heeft gelegen.
3) Bereikbaarheid, verkeer en vervoer
Publiek Vervoer
In februari is de visie Mobiliteit vastgesteld.
In het programma FlorijnAs zijn de onderdelen Europaweg, het gedeelte tussen de Beilerstraat en de Port Natalweg, en Het Kanaal (inclusief bruggen) afgerond.
In het kader van de aanbesteding Publiek vervoer is in november de concessie voor het perceel Noord en Midden Drenthe gegund aan Connexxion Taxi Services. Vanaf 9 april 2018 zal de nieuwe vervoerder het Wmo-vervoer verzorgen en vanaf 1 augustus 2018 het leerlingenvervoer. De Cityline is, met een financiële bijdrage van de gemeente, onderdeel geworden van Publiek Vervoer. Vanaf 9 april gaat ook de Cityline over naar de nieuwe vervoerder.
De verkenning van de fietssnelweg Assen Groningen is in december opgeleverd en gepresenteerd aan de bestuurders. De verdere uitwerking zal in 2018 plaatsvinden.
In het najaar zijn de werkzaamheden voor een nieuw fietspad langs de Europaweg Zuid, tussen de Witterstraat en de Haarweg, gestart.
Het openbaar vervoersknooppunt (hub) Marsdijk is heringericht. Er zijn extra fietsenstallingen aangelegd en er is een extra perron gerealiseerd voor het Publiek Vervoer (ook de Cityline). Hierdoor is een goede overstap mogelijk tussen het Openbaar Vervoer en het Publiek Vervoer.
Tussen Assen en Groningen rijden vanaf 4 september in de spits zes treinen per uur in plaats van vier.
Het verkeersmanagementsysteem Assen (VMSA) heeft gezorgd voor een goede spreiding van het verkeer naar de parkeergarages. Daarnaast is het VMSA ingezet voor de omleidingsroutes die aan de orde zijn ten behoeve van de werkzaamheden aan de FlorijnAs.
Groningen Airport Eelde (GAE)
Op initiatief van de aandeelhouders zijn plannen opgesteld voor de groei van de luchthaven. Voor de uitvoering van deze plannen is de komende tien jaar een bedrag van € 46,3 miljoen nodig. Voor een belangrijk deel wordt dit geld geïnvesteerd in verbetering van de fysieke infrastructuur en veiligheid. Dit betreft onder meer de bouw van een nieuwe brandweerkazerne en de uitbreiding van de terminal. De Asser bijdrage bedraagt € 2,5 miljoen. Deze financiële middelen worden, afhankelijk van het tempo van realisatie van de projecten, in fases overgemaakt. In overleg met de andere aandeelhouders is geconcludeerd, dat het afgelopen jaar niet het geëigende moment was om de aandelen van Groningen Airport Eelde af te stoten.
4) Duurzaamheid
RUD Drenthe
De RUD heeft het Uitvoeringsprogramma Milieutaken 2017 uitgevoerd met uitzondering van de categorie 2 (een lichtere categorie) controles. Ter vermindering van een dreigend financieel tekort in 2017 is een deel van de categorietweecontroles doorgeschoven naar begin 2018. Dit heeft niet geleid tot risicovolle situaties. Over dit dreigend tekort en de bijbehorende beheersmaatregelen is de raad door het college en het bestuur van de RUD geïnformeerd.
Duurzaamheid
In april is het uitvoeringsprogramma Energie van Assen vastgesteld en gestart. Bewoners worden geïnformeerd over de mogelijkheden voor energiebesparing en het opwekken van zonne-energie. De informatieavonden hierover zijn druk bezocht. Voor onze inwoners is € 2 miljoen aan zonneleningen beschikbaar gesteld, waarvan € 0,4 miljoen door de provincie.
We zijn verder gegaan met energiebesparing in, en de plaatsing van zonnepanelen op, onze gemeentelijke gebouwen. Het Asser Servicekostenmodel met gebouwgebonden financiering trok landelijke aandacht.
In overleg met de omwonenden hebben we een ontwerp gemaakt voor een zonnepark op het bedrijven-landschap Assen-Zuid. Samen met bewoners zijn we gestart met de zoektocht naar meer locaties voor de opwekking van duurzame energie.
Alle basisscholen van Assen doen mee aan het duurzame lesprogramma in het Duurzaamheidscentrum Assen (DCA). Daarnaast zijn de activiteiten uitgebreid en is het informatiegedeelte verstevigd. De samenwerking met partners in het pand, maatschappelijke organisaties, vrijwilligers en andere overheden is uitgebreid.
Voor het overgrote deel van het areaal openbare verlichting geldt dat de verduurzaming met led is gerealiseerd, of wordt uitgevoerd.
Ten opzichte van 2016 is de hoeveelheid restafval met 11% afgenomen, en is er sprake van gemiddeld 152 kilogram restafval per inwoner. Dit resultaat is conform de prognose uit het raadsbesluit van 2015. De inzameling van PMD (plastic, metaal, drankverpakkingen) is een groot succes met een toename van 26% ten opzichte van 2016.
Indicatoren
Tabel conform de regeling beleidsindicatoren gemeenten BBV.
Bron https://www.waarstaatjegemeente.nl/dashboard/Besluit-Begroting-en-Verantwoording. De peildatum is 5 april 2018.
De cijfers in de tabel zijn niet altijd recent, waar nodig en mogelijk zijn actuele ontwikkelingen toegelicht.
Toelichting indicatoren
Ziekenhuisopname nav verkeersongeval met motorvoertuig of vervoersongeval met fietser.
De verkeersongevallen worden door de politie niet volledig geregistreerd. Het aantal verkeersslachtoffers is waarschijnlijk hoger. Na jaren van daling van het aantal verkeersslachtoffers is de laatste twee jaar weer sprake van een stijging van het aantal verkeersslachtoffers. Verkeers(on)veiligheid komt ook landelijk weer hoger op de politieke agenda te staan.
Fijn huishoudelijk restafval
Het cijfer over restafval is onjuist. Ten opzichte van 2016 is de hoeveelheid restafval afgenomen met 11% en is er sprake van gemiddeld 152 kilo restafval per inwoner Dit resultaat is conform de prognose uit het raadsbesluit van 2015.
Hernieuwbare elektriciteit
De hoeveelheid zonnepanelen groeit exponentieel.
In 2011 bedroeg het vermogen nog 364 kW, in 2013 3.246 kW en in 2015 7.152 kW. (bron: klimaatmonitor.databank.nl).
Nieuw gebouwde woningen
Er werden 314 nieuwe woningen opgeleverd, 146 huur- en 168 koopwoningen.
Wat heeft het gekost
Financiële analyse programma Wonen in Assen, resultaat € 0,16 miljoen N
Het project revitalisering Stadsbedrijvenpark is financieel afgesloten met een voordelig resultaat van € 1,22 miljoen. Hiervan is € 1 miljoen bestemd. Door aantrekkende economie zijn de legesopbrengsten omgevingsvergunning € 318.000 hoger dan begroot.
Volgens de gewijzigde BBV-voorschriften worden investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut vanaf 2017 geactiveerd. Dit resulteert in een nadeel van € 1 miljoen. Het project verduurzamen openbare verlichting loopt en wordt in 2018 afgerond. Dit resulteert in een incidenteel voordeel van €250.000.
Door risicogestuurd beheer zijn vervangingsprojecten en onderhoud in rioolbeheer uitgesteld. Dit resulteert in een storting van € 518.000 in de voorziening.
Door hogere opbrengsten in Papier en Plastic Metalen en Drankkartons is een voordeel van € 450.000 op huishoudelijk afval ontstaan.
Op kapitaallasten en bedrijfsvoering is een voordeel van € 500.000 ontstaan. Het totale voordeel van € 950.000 wordt meegenomen in de grondslag afvalstoffenheffing 2019.