3. Meedoen in Assen
- Highlights
- Wat willen we bereiken
- Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
- Indicatoren
- Wat heeft het gekost
Highlights
- Transformatie krijgt gestalte.
- Experimenteerruimte ingevuld.
- Verschuiving richting preventie.
- Effectieve aanpak schulden en armoede.
- Wijkaanpak draagt bij aan leefbaarheid.
- Budget Wmo en Jeugdhulp is niet toereikend.
Wat willen we bereiken
Transformatie
Niet zorgen voor, maar zorgen dat. De titel van het collegeprogramma vertaalt zich zowel in een veranderende rol van onze organisatie als in onze manier van werken in het sociaal domein.
Dit betekent meer verantwoordelijkheid en regie bij de samenleving neerleggen. Dit betekent ook normaliseren in plaats van problematiseren.
Samen met inwoners, vrijwilligers en professionals zetten we in op meer preventie en op het versterken van de eigen kracht en het sociaal netwerk van inwoners.
Door samen te werken met partners in het sociale domein benutten we ook hun organisatiekracht om de hiervoor genoemde transformatiedoelen te bereiken. Denk hierbij aan partners als huisartsen, sportverenigingen en scholen.
Waar het nodig is, kunnen inwoners op passende ondersteuning blijven rekenen. Wij vinden het belangrijk dat inwoners deze ondersteuning eenvoudig kunnen vinden en dat deze aansluit bij hun echte vraag. De toegang naar Wmo en jeugdhulp zorgt ervoor dat inwoners op een snelle en effectieve manier de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Iedereen is in twee stappen op de juiste plaats en voor complexe situaties en multi-problematiek is er casusregie. De toegang is digitaal, telefonisch en fysiek te benaderen.
Binnen de toegang hebben de buurtteams van Vaart Welzijn vooral een taak op het gebied van preventie en het gebruik van algemene en voorliggende voorzieningen. De gemeente zorgt voor de indicatiestelling van maatwerkvoorzieningen, gespecialiseerd casemanagement jeugd en de registratie van de voorzieningenadministratie.
We willen de monitoring in het sociale domein versterken, om zo meer inzicht te krijgen in het bereiken van de hiervoor genoemde transformatiedoelen.
1) Jeugdhulp
Zorgvragers krijgen de regie meer in eigen hand en schakelen zoveel mogelijk een eigen netwerk in. In de jeugdhulp wordt daarom primair ingezet op preventie en lichte ondersteuning. Daarmee verminderen we de inzet van duurdere of specialistische zorg.
We hebben sub-regionaal en regionaal voor de komende twee jaren opnieuw individuele maatwerkvoorzieningen jeugdhulp ingekocht.
Uit de eerste betrouwbare cijfers over het aantal kinderen met jeugdhulp zien we dat we in Assen meer jeugdhulp verstrekken dan het landelijke gemiddelde percentage. We hebben afgesproken te laten onderzoeken waardoor dit wordt veroorzaakt.
Ook blijven we inzetten op het afschalen van de zwaarte van in te zetten ondersteuning.
De stroomlijning van het preventieve aanbod aan collectieve voorzieningen en lichte ondersteuning wordt verder opgepakt. Motto is dat we niet streven naar meer inzet, maar naar het verbeteren van de inzet die er al is.
We denken aan de juiste knoppen te draaien om een daling in ondersteuning en ondersteuningszwaarte te bewerkstelligen: dit door de vroegtijdige signalering goed op orde te hebben, het ingeregeld raken van de buurtteams en de toegangen en de verbinding tussen de vindplaatsen van ondersteuning door middel van heldere zorgroutes en samenwerkingsafspraken.
2) Wmo
De Wet maatschappelijke ondersteuning is bedoeld om inwoners in staat te stellen mee te doen aan de samenleving en gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie. Wanneer een inwoner een vraag om ondersteuning heeft, brengt de gemeente samen met deze inwoner de vraag in kaart. Daarbij komt nadrukkelijk aan de orde wat de inwoner en zijn sociaal netwerk zelf kunnen doen om de vraag op te lossen en wat er nodig is om de eigen kracht van inwoner en netwerk te versterken. De ondersteuning van de gemeente is daarbij aanvullend.
3) Leefbaarheid en welzijn in wijk en stad
Om alle Assenaren mee te laten doen is het belangrijk dat burgers zélf verantwoordelijkheid nemen en werken aan een actieve, bereidwillige samenleving. De gemeente stimuleert en faciliteert met ruimte, werkt aan het versterken van netwerken, het vernieuwen van de welzijnsaanpak en het ondersteunen van de inwoners. Hierdoor moet de gezamenlijke initiatiefkracht van inwoners in de stad toenemen.
4 en 6) Schuldhulpverlening en armoedebestrijding
Het hebben van schulden is een blokkade voor inwoners om te kunnen participeren. Schuldhulpverlening is daardoor onmisbaar. Wij willen dat de schuldhulpverlening voor onze inwoners nabij en snel is, met een zo laag mogelijke drempel. Niet alleen het acute probleem moet worden opgelost, maar de oplossing moet ook duurzaam zijn. De GKB, de buurteams en WPDA werken nauw samen en vullen elkaar aan. De GKB blijft sturen op de wachttijden: aan het eind van de bestuursperiode is zeven werkdagen tussen melding en intake de norm.
De organisatie van de GKB is voorbereid op de toekomstige ontwikkelingen zoals de gemeentelijke herindelingen in de provincie Groningen en de veranderingen in de markt.
Bij inwoners met een laag inkomen willen wij financiële rust en zekerheid bieden en voorkomen dat ze in financiële problemen raken. Inwoners in armoede willen we meer perspectief bieden. Daarbij vinden we het vooral belangrijk dat kinderen niet worden gedupeerd door de financiële situatie van hun ouders.
5) Sport
We zetten actief in op de gezonde leefstijl, in het bijzonder die van jongeren en kwetsbare groepen.
7) Onderwijs
We zijn verder gegaan met de voorbereiding van de Harmonisatiewet.
We willen bereiken dat er kwalitatief goede peuteropvang in Assen blijft bestaan en gaan dit borgen in de ontwikkeling van Alles-in1-scholen. Ook streven we naar een groter bereik van peuters. Voorschoolse voorzieningen zijn aantrekkelijk en dichtbij. Op alle scholen wordt in 2017 voor- en vroegschoolse educatie geboden (VVE). Daarnaast borgen we de opbrengsten van de Brede School, zoals bereikbaarheid van naschoolse activiteiten en een doorgaande lijn op de schakelmomenten in de schoolloopbaan.
We hebben alle kwetsbare jongeren (16-23 jaar) die niet naar school gaan of geen werk (meer) hebben in beeld en zorgen ervoor dat ze weer naar school gaan of werk hebben. We richten ons met name op scholieren van Pro Assen en Van Liefland en op leerlingen die een mbo-2 diploma hebben.
De groep jongeren die zelfstandig de weg naar de arbeidsmarkt vindt, profiteert zo goed mogelijk van een match tussen opleiding en werkgelegenheid.
We willen dat er een goede verbinding is tussen ondersteuning op school en thuis. Speerpunt is preventie in de zin van: licht en collectief waar mogelijk en zwaar en individueel waar nodig.
Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
Transformatie
Transformatie: eerste resultaten zichtbaar.
Hieronder een samenvatting. In het vervolg van dit programma is een en ander uitgewerkt.
Van curatief naar preventief: alle huisartsenpraktijken maken gebruik van praktijkondersteuners jeugd.
Van individueel naar collectief: ruim 22.000 inwoners namen deel aan collectieve activiteiten Vaart Welzijn.
Versterken eigen kracht en sociaal netwerk: toename inzet vrijwilligers, meer mantelzorgers in beeld.
Versterken samenhang en samenwerking: de aanpak voor casusregie is geïmplementeerd.
Met het vaststellen van de kadernota Sociaal domein zijn de belangrijkste uitgangspunten voor ons sociale beleid voor de komende vier jaar vastgesteld. Met de nota werken we langs vier pijlers aan meer samenhang en een verdere invulling van de transformatie.
De nieuwe werkwijze van resultaatgericht indiceren en inkopen is ingevoerd. Het NMD-contractteam voert het contract- en kwaliteitsmanagement uit richting gecontracteerde zorgaanbieders en het kwaliteitsmanagement richting PGB-aanbieders.
Experimenteerruimte om transformatie te versnellen.
Vanuit de reserve gemeentelijk sociaal deelfonds is, bij het vaststellen van de begroting 2018, € 2 miljoen beschikbaar gesteld voor elf initiatieven om de transformatie te versnellen, de kwaliteit van hulp en ondersteuning te verbeteren en innovatie te bevorderen. De initiatieven zijn inmiddels in gang gezet. Via de raadsmonitor sociaal domein houden we de raad op de hoogte van de voortgang.
1) Jeugdhulp
Aanbod is versterkt,
budget is niet toereikend.
Eerstelijns hulp en preventie is versterkt op plekken dichtbij de jeugd.
Alle huisartsenpraktijken hebben nu een Praktijk Ondersteuner Huisartsen Jeugd (POH-Jeugd). Zij helpen mee bij een effectieve op- en afschaling bij vragen naar jeugdhulp.
In alle buurtteams werken jeugdmaatschappelijk werkers (JMW-ers). Zij hebben een directe link met het onderwijs en pakken ondersteuningsvragen van ouders en jeugdigen rechtstreeks of via het onderwijs op. We merken dat de vraag toeneemt. JMW-ers worden ingezet bij algemene voorlichting, individuele casuïstiek en bijvoorbeeld bij groepsaanbod voor kinderen in conflictscheidingen.
Inmiddels werkt 95% van de basisscholen met Yoop (https://www.yorneo.nl/over-ons/aanbod/ondersteuning-van-professionals/ondersteuning-professionals-po. Dit is een programma voor een positief pedagogisch basisklimaat en vroegtijdige onderkenning en signalering.
Van de kinderopvang werkt 90% met Samen Vroeg Erbij en Samen Vroeg Erbij Blijven (SVE(B)). De programma’s zijn erop gericht pedagogisch medewerkers te versterken in het observeren.
Zowel Yoop als SVE(B) dragen bij aan een sluitend netwerk en vroegsignalering. Met deze programma’s wordt specialistische jeugdhulpkennis makkelijker beschikbaar in het voorliggende veld.
In het voortgezet onderwijs (VO) wordt gewerkt met de Asser variant van de ‘school als werkplaats/-wijk’, SWAG (SamenWerken Aan Grip). Ook SWAG draagt bij aan vroegtijdige onderkenning/signalering en het snel bieden van hulp en ondersteuning. Daardoor kan SWAG helpen voorkomen dat jongeren gebruik gaan maken van specialistische jeugdhulp.
Alle eerstelijnshulpverleners en POH’ers Jeugd zijn getraind in de aanpak van de gevolgen van vechtscheidingen, het vroegtijdig signaleren en oppakken van problemen die kinderen hiervan kunnen ondervinden.
Veilig Thuis Drenthe voldoet weer aan de wettelijke kwaliteitseisen.
Veilig Thuis Drenthe heeft als advies en meldpunt kindermishandeling en huiselijk geweld de basis voor haar dienstverlening op orde gebracht. De landelijke normen zijn hiervoor het kader. Bovendien is Veilig Thuis Drenthe gestart met de multidisciplinaire aanpak van structureel geweld en de aanpak van ouderenmishandeling.
Het aantal meldingen ligt hoger dan in 2016, als gevolg van meer meldingen vanuit politie en buurteams/lokale veld. Ook het aantal onderzoeken is hoger dan vorig jaar. Dit komt mede door activerende onderzoeken waarmee gestart is.
Gebruik jeugdhulp blijft boven landelijk gemiddelde.
Om de cijfers van het jeugdhulpgebruik te duiden zijn er gesprekken gevoerd met jeugd-/hulpprofessionals en zijn er werkplaatsen met betrokken partijen georganiseerd. Daarnaast zijn er analyses gemaakt van de cijfers.
Deze analyses laten zien dat 64% van de jeugdigen die in 2017 jeugdhulp hadden, dit ook al hadden in 2016. 47% had jeugdhulp in 2017, 2016 en 2015. Een kwart van deze gebruikers had jeugdhulp die valt onder één van de twee hoogste niveaus. Assen kent veel voorzieningen op het gebied van hulp en zorg voor zowel volwassenen als jeugd. Literatuurstudie wijst uit dat kinderen van ouders die (jeugd)hulp hebben (gehad) vaker jeugdhulp nodig hebben (overerfbaar jeugdhulpgebruik).
Nulde en eerstelijns professionals uit onderwijs, kinderopvang, jeugdmaatschappelijk werk, jeugdverpleegkundigen et cetera, geven aan dat Assen goede netwerken voor jeugd kent. Signaleren en opschalen verloopt goed. Hierdoor krijgen de jeugdigen tijdig de juiste hulp en ondersteuning. Samen met het overerfbare jeugdhulpgebruik, kan dat een verklaring zijn voor het hoge gebruik.
2) Wmo
Extra inzet vanuit Wmo op de meest kwetsbare inwoners.
De aanpak van wonen en opvang voor
kwetsbare inwoners is doorontwikkeld.
Er zijn financiële middelen beschikbaar gesteld om een gecombineerde voorziening voor daklozen in te richten aan de Havenkade.
Met de regiogemeenten beschermd wonen/maatschappelijke opvang hebben wij een regioplan vastgesteld. Daarin hebben wij onder andere afgesproken om vooruitlopend op het landelijk verdeelmodel beschermd wonen te werken aan regionale afspraken.
Daarnaast is een integrale aanpak voor bemoeizorg in gang gezet, vanuit de openbare geestelijke gezondheidszorg.
Voor inwoners die vanuit beschermd wonen/maatschappelijke opvang op termijn weer zelfstandig kunnen wonen is met Woningcorporatie Actium en zorgpartijen een plan van aanpak gemaakt om de stap naar zelfstandig wonen te faciliteren.
Aanpak personen met verward gedrag in gang gezet.
Assen heeft het initiatief genomen om samen met de overige Drentse gemeenten een spoedpoli in te richten.
Ook wordt vanaf half augustus de zogenoemde Psycholance ingezet, om mensen met verward gedrag op een humane manier te vervoeren en de zorg te bieden die het beste bij hen past. De standplaats is Assen, en de Psycholance wordt in de hele provincie Drenthe ingezet. De UMCG-Ambulancezorg en de GGZ-Drenthe werken hierin nauw samen.
Voor mensen met verstandelijke beperking die in een crisis raken is nu op Drents niveau opvang georganiseerd. Hier kan de bewoner tot rust komen. In overleg met de inwoner wordt besproken wat nodig is om met ondersteuning weer zelfstandig te kunnen wonen.
Verder is een experiment uitgevoerd waarbij de politie via het Oggz-meldpunt melding kon maken van situaties waarin sprake is van zorg. Het betreft situaties die niet dermate acuut zijn dat er direct moet worden ingegrepen. Het doel is wel om vroegtijdig zorg in te zetten, om erger te voorkomen.
Tot slot hebben de gemeenten Emmen, Hoogeveen en Assen een start gemaakt met een analyse van de ketenaanpak personen met verward gedrag. Het doel is om de Drentse keten sluitend te maken.
Nieuwkomers doen mee; huisvesting statushouders gerealiseerd.
Vluchtelingenwerk Noord-Nederland verzorgt de maatschappelijke begeleiding van nieuwkomers en de workshops voor de sinds 1 oktober 2017 verplichte participatieverklaring.
In het mede door de gemeente Assen ondersteunde project Vlucht Voorwaarts hebben 33 nieuwkomers met behulp van coaches, workshops en 32 Nederlandse maatjes belangrijke stappen gezet om mee te kunnen doen.
De Jade Zorggroep begeleidt in opdracht van de gemeente (veelal Eritrese) alleenstaande jong meerderjarige vluchtelingen.
Er werden 111 statushouders in Assen gehuisvest, waarvan 55% via gezinsherenigingen. De huisvestingstaakstelling van 70 statushouders werd daarmee ruimschoots gehaald, dankzij een goede samenwerking met alle betrokken partijen.
3) Leefbaarheid en welzijn in wijk en stad
Vaart Welzijn heeft meer kennis van de behoefte aan ondersteuning; concrete resultaten zijn behaald.
Vaart Welzijn heeft de goede beweging ingezet. Zo hebben de buurtteams meer inwoners bereikt. Zo waren er circa 14.000 advies- en informatieverzoeken en ruim 22.000 inwoners hebben deelgenomen aan collectieve activiteiten. Er zijn meer vrijwilligers ingezet en de buurtteams hebben meer mantelzorgers in beeld (ruim 1.700).
De ontwikkeling van individuele naar collectieve inzet is, anders dan het landelijke beeld, positief omgebogen. Het aantal individuele hulpvragen is met zevenhonderd afgenomen naar ongeveer duizend. Er zijn ongeveer vijfhonderd collectieve activiteiten ingezet.
De intensiteit van ondersteuning is ingedeeld in acht interventieniveaus. Vaart Welzijn biedt laagdrempelig advies, hulp en ondersteuning tot en met niveau drie.
Voor de helft van de hulpvragen blijkt meer gespecialiseerde ondersteuning nodig te zijn, bijvoorbeeld door een psycholoog of een zorginstelling. Een punt van zorg is dat diagnose en overdracht veel tijd vergen, waardoor de doorstroom naar gespecialiseerde hulp stagneert.
Zichtbare resultaten in het vijfjarige jubileumjaar van Mijn Buurt Assen.
Het vijfjarige bestaan is op verschillende manieren met inwoners en medewerkers gevierd.
De samenwerking van Actium, Vaart Welzijn en gemeente heeft een boost gekregen. Zo is de leefbaarheid in drie wijken verhoogd door woningen, openbare ruimte en sociale samenhang te verbeteren.
Naast de projectmatige inzet in de ‘robuuste’ gebieden is besloten om in alle wijken te onderzoeken welke behoeften er liggen met betrekking tot leefbaarheidsprojecten.
Vele nieuwe sociale projecten zijn gestart, waaronder een pilot Voorzieningenwijzer. Door deze pilot hebben ruim 100 huishoudens de weg naar voor hun beschikbare voorzieningen gevonden, waardoor hun bestedingsruimte is toegenomen.
Voor wat betreft de werkzaamheden in de openbare ruimte is voor de Lariks in samenspraak met de buurt het Voorlopig Ontwerp vastgesteld. In de Oude Molenbuurt en Assen Oost zijn de voorbereidingen voor de werkzaamheden in 2018 in volle gang.
Na aanloopproblemen is de website mijnbuurtassen.nl nu helemaal gereed. Sportverenigingen, wijkverenigingen en inwoners gebruiken de website steeds meer, mede dankzij de vrijwillige wijkreporters
STILA: Actief burgerschap gaat niet vanzelf; de kracht zit in de verbinding die na de activiteit ontstaat.
STILA (stichting stimuleringsfonds leefbaarheid Assen) laat zien dat actief burgerschap niet vanzelf gaat. Er moet geïnvesteerd worden in vrijwilligers, organisatiestructuur en zichtbaarheid. Dat is het afgelopen jaar gebeurd door nieuwe panelleden aan te trekken, administratieve ondersteuning te organiseren en wijkambassadeurs in te stellen.
STILA geeft aan dat het resultaat van de kracht niet zozeer zit in de maatschappelijke activiteit die georganiseerd wordt, maar juist in het proces dat eraan vooraf gaat en in de verbinding die daarna ontstaat.
4 en 6) Schuldhulpverlening en armoedebestrijding
Gezamenlijke structurele aanpak armoede in gang gezet.
Vangnetregelingen worden goed gebruikt.
Beter inzicht is verkregen in de problematiek.
Er is gerichter ingezet op het voorkomen van armoede onder risicogroepen. We hebben een beter zicht gekregen op de problematiek van de doelgroep. Via de Buurtteams en de verschillende deelprojecten zijn meer inwoners bereikt; het aantal budgetcursussen en -adviesgesprekken verzorgd door Vaart Welzijn is uitgebreid. Daarnaast zien we dat inwoners de weg naar ondersteuning in de vorm van bijvoorbeeld de vangnetregelingen beter weten te vinden.
Meer kinderen hebben hulp in natura gekregen.
Er is een goede samenwerking tot stand gekomen tussen uitvoeringsinstanties, kindstichtingen en gemeente. Negen partijen hebben hun samenwerking vastgelegd in het convenant Kindpakket Assen. De communicatie van Kindpakket Assen is een speerpunt vanaf de lancering. Mede hierdoor is het bereik omhoog geschoten en zijn inmiddels meer dan achthonderd kinderen ondersteund. Hiermee zijn meer gelijke kansen voor alle kinderen in Assen ontstaan.
Huurders met financiële problemen
(betalingsachterstanden) zijn sneller in beeld.
Er waren minder uitzettingen en meer betalingsregelingen door de gezamenlijke aanpak in de pilot betalingsachterstanden (De Vaart €rin) van Vaart Welzijn, Actium, GKB en WPDA. De pilot is geëvalueerd en wordt verder ontwikkeld.
De aanpak betalingsachterstanden is een onderdeel van het preventieplan Armoede 2017. Dit preventieplan is het afgelopen jaar door drie uitvoeringsorganisaties, Vaart Welzijn, de GKB en WPDA onder regie van Vaart Welzijn uitgevoerd.
De rol van de gemeentelijke kredietbank is teruggebracht naar de kerntaak.
De kosten van de dienstverlening van de GKB zijn hoger dan begroot. Daarnaast wordt het tekort op de exploitatie van de GKB deels veroorzaakt door het reserveren van middelen in verband met de uitvoering van de strategische herijking 2018-2020. Deze is vastgesteld in december 2017 om de GKB weer financieel gezond en toekomstbestendig te maken. Daarbij is benoemd dat de GKB een belangrijke schakel vormt in het sociaal domein bij het oplossen van problematische schulden.
De gemeentelijke kredietbank en het Werkplein Drentsche Aa werken samen om de toename van onderbeschermingsbewindstellingen te remmen.
De kosten van bewindvoering beslaan een groot deel van de totale uitgaven van de bijzondere bijstand. Deze kosten zijn lastig te beheersen, omdat onze invloed klein is.
Als bewindvoering eenmaal door de rechter is uitgesproken, dan moeten wij de kosten via bijzondere bijstand vergoeden.
Hierdoor is het niet eenvoudig om door beleidsregels de kosten van bewindvoering te beheersen. De aangewezen weg lijkt te zijn om als gemeente in te zetten op preventie.
De samenwerking tussen beide uitvoeringsorganisaties, leidt ertoe dat inwoners die een uitkering aanvragen en schulden hebben, worden overgedragen aan de GKB. De kredietbank gaat met de inwoner in overleg en biedt, waar nodig, maatwerk in de ondersteuning. Dit voorkomt escalatie waardoor op de langere termijn mogelijk voorkomen kan worden dat een zwaar instrument als beschermingsbewind nodig is. In 2017 is een start gemaakt met het onderzoek naar alternatieven om preventie te versterken.
Collectieve zorgverzekering wordt eind 2018 beëindigd
Zilveren Kruis Achmea (ZKA) heeft de overeenkomst voor de collectieve zorgverzekering opgezegd. Hiervan maken 3.450 inwoners gebruik en de collectieve zorgverzekering is belangrijk voor het armoedebeleid. Chronisch zieken en gehandicapten zijn verzekerd voor meerkosten en schulden worden voorkomen, doordat het eigen risico is meeverzekerd. We zijn met ZKA overeengekomen de verzekering nog een jaar te verlengen, zodat er ruimte is om op zoek te gaan naar een alternatief. Na 31 december 2018 kunnen inwoners niet langer gebruik maken van een collectieve aanvullende zorgverzekering bij ZKA. Er wordt gewerkt aan een alternatief.
5) Sport
We hebben meer grip op preventie gekregen; een preventiecoalitie is in de maak
Gezond in de stad (GIDS) is een stimuleringsprogramma met als doel om samen met inwoners te werken aan een nog gezonder Assen. De eerste fase van GIDS is afgerond. De partijen die betrokken zijn bij preventie zijn in beeld gebracht. Met hen zijn prioriteiten vastgesteld. Specifieke aandacht is er voor kwetsbare en eenzame ouderen en jongeren met onder- of overgewicht. Rondom deze beide thema’s hebben partijen zich verbonden en gezamenlijk de verantwoordelijkheid genomen om de ketenpreventie te organiseren.
In bredere zin zijn kaders voor preventie ontwikkeld in het traject Gezond@assen. Positieve gezondheid vormt het uitgangspunt. Daaruit is het besef ontstaan dat er nog een stap voorwaarts gemaakt kan worden. Leidend daarbij is het inzicht om te komen van preventie in relatie tot ziekte en zorg naar gezond gedrag door promotie van gezonde leefstijl.
Sport wordt steeds vaker ingezet om participatie en preventie te bevorderen. Buurtteams van Vaart Welzijn doen dit op integrale wijze waarbij zo veel mogelijk de beweging wordt gemaakt van individueel naar collectief.
7) Onderwijs
De in de begroting afgesproken acties rondom de Harmonisatiewet zijn opgestart of uitgevoerd binnen het gestelde budget.
Na een intensief proces in samenwerking met de Alles in 1-scholen (A1-scholen) en de Stichting Peuterspeelzaalwerk Assen (SPA) zijn de activiteiten van het peuterspeelzaalwerk per 1 januari 2018 ondergebracht bij de A1-scholen. Door het onderbrengen van peuteropvang binnen de A1-scholen, ligt er nu een goed fundament op basis waarvan verder gebouwd kan worden.
De nieuwbouw van scholen in Kloosterveen vordert.
De bouw van CBS De Kloostertuin in Kloosterveen is gestart. Naar verwachting wordt deze school eind 2018/begin 2019 opgeleverd.
Indicatoren
Tabel conform de regeling beleidsindicatoren gemeenten BBV.
Bron https://www.waarstaatjegemeente.nl/dashboard/Besluit-Begroting-en-Verantwoording. De peildatum is 5 april 2018.
De cijfers in de tabel zijn niet altijd recent, waar nodig en mogelijk zijn actuele ontwikkelingen toegelicht.
Nota bene: de indicator ‘Achterstandsleerlingen’ is vervallen, klik hier voor meer info >>
Toelichting indicatoren
Via de raadsmonitor sociaal domein rapporteren we halfjaarlijks over de ontwikkelingen in het sociaal domein, ook over diverse indicatoren. We nemen daarin ook bovenstaande indicatoren mee.
Wat heeft het gekost
Financiële analyse programma Meedoen in Assen, resultaat € 0,4 miljoen V
In 2017 is er € 4,4 miljoen meer uitgegeven aan Jeugdzorg dan er beschikbaar was vanuit het rijksbudget. Dit betreft voornamelijk de hogere kosten van zorg in natura van € 3,1 miljoen, de hogere kosten PGB’s van € 0,4 miljoen en de gemaakte kosten in het voorliggend veld van € 0,6 miljoen.
Daarnaast is er in 2017 nog € 350.000 betaald voor de afloop van zorgkosten over 2016. Op de Wmo is een tekort van € 1,1 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere kosten van individuele begeleiding en dagbesteding.
Op Beschermd Wonen is € 2,1 miljoen overgehouden, als gevolg van lagere kosten van de voorzieningen, een stijging van de rijksmiddelen en een positieve afrekening over 2016.
De tekorten op Jeugdzorg en Wmo zijn ten laste gebracht van de reserve Gemeentelijk Sociaal Deelfonds. Het overschot op Beschermd Wonen is toegevoegd aan deze reserve. De reserve Gemeentelijk Sociaal Deelfonds is in 2017 gedaald van € 6,9 miljoen naar € 3,7 miljoen. Vanuit de reserve gemeentelijk sociaal deelfonds is sinds september € 2 miljoen Experimenteerruimte beschikbaar gesteld om transformatie te versnellen. Hiermee rekening houdend resteert nog een bedrag van € 1,7 miljoen.
Het financiële resultaat na reservemutaties van het programma Meedoen is € 0,4 miljoen positiever dan begroot. Het positieve resultaat heeft voornamelijk betrekking op de onderdelen Mijn Buurt Assen voor € 314.000 en het Meedoenbeleid voor € 103.000. Daarentegen zijn de kosten van de dienstverlening van de GKB € 353.000 hoger dan begroot.