5. Samen werken aan Assen
- Highlights
- Wat willen we bereiken
- Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
- Indicatoren
- Wat heeft het gekost
Highlights
- Raad laat zich actief informeren door rondetafelgesprekken.
- 'Niet zorgen voor, maar zorgen dat' is 'ingeburgerd'. Maatschappelijke opbrengst aantoonbaar goed.
- Servicewaarden verankerd in organisatie. Rapportcijfer telefonische dienstverlening 8,6.
- Zaakgericht Werken gestart; basis voor verdere digitalisering dienstverlening.
Wat willen we bereiken
1) Bestuur
Bestuur
De actuele ontwikkelingen vragen om een nieuwe stijl van besturen. Als college dragen wij een gezamenlijke verantwoordelijkheid om te besturen en taken uit te voeren. Centraal hierbij staat het uitgangspunt dat we niet zorgen voor, maar zorgen dat. We betrekken inwoners, ondernemers, organisaties en adviesraden actief bij nieuwe ontwikkelingen én bij de uitvoering van bestaand beleid. Hiermee geven we concreet invulling aan de actieve, bereidwillige samenleving.
De raad heeft aangegeven regelmatig de inwoners van Assen te betrekken bij de besluiten die de raad moet nemen.
2) Regionale samenwerking
NG4
De steden Assen, Groningen, Leeuwarden en Emmen zijn als NG4 onderdeel van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN).
De samenwerking binnen de NG4 draagt constructief bij aan gezamenlijke standpuntbepaling. Onze agenda binnen de NG4 is gericht op het verstevigen van de samenwerking, innovatie en strategische positionering richting Europa.
Eems Dollard Regio (EDR)
We sluiten actiever aan op de Eems Dollard Regio vanwege de kansen in dit gebied met 2,8 miljoen inwoners. Vanuit het Europese INTERREG-project Smart Regio’s North ontwikkelen wij de samenwerking met Bremen en Oldenburg verder. Deze samenwerking heeft tot doel om voor het bedrijfsleven en kennisinstellingen projecten te ontwikkelen die tot nieuwe bedrijvigheid gaan leiden.
Internationale samenwerking Poznan en Oldenburg
Wij werken samen met Poznan binnen de kaders van de Samenwerkingsovereenkomst Assen - Poznan 2015-2019. Die heeft als doel om concrete activiteiten te ondersteunen, zodat wordt bijgedragen aan de ontwikkeling van de steden en de verbetering van levenskwaliteit.
3) Dienstverlening
Dienstverlening
We blijven inzetten op de verdere verbetering van digitale dienstverlening. Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties mogen rekenen op één toegang en één aanspreekpunt. Waar mogelijk schaffen we bestaande regels af of vereenvoudigen we ze. Door de drie decentralisaties moeten we ook nieuwe regels maken. Uitgangspunt is dat ‘niet zorgen voor, maar zorgen dat’ in deze regels doorklinkt.
Kwaliteit en integriteit
Wij zijn aanspreekbaar op de kwaliteit en integriteit van ons eigen handelen en dat van de ambtelijke organisatie.
Informatiebeveiliging
Vanwege de drie decentralisaties, het werken met nieuwe soorten gegevens en steeds verder gaande digitalisering hechten wij groot belang aan informatiebeveiliging. Daarom voeren wij de Baseline informatiebeveiliging Nederlandse gemeenten (BIG) in. Dit doen wij samen met de gemeenten Aa en Hunze, Tynaarlo en Noordenveld.
Informatiebeheer/Basisregistraties
We maken een laatste kwaliteitsslag waardoor onze basis op orde is en geven uitvoering aan het Nationaal Uitvoeringen Programma om de elektronische overheid mogelijk te maken (dit betreft de volgende geografische informatievoorziening en basisregistraties: Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Wet waardering Onroerende Zaken (WOZ), Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netwerken (WION) en de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT).
Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
1) Bestuur
In 2017 heeft de raad meerdere rondetafelgesprekken gevoerd met belanghebbenden, zoals over de kadernota Sociaal domein, over de Cultuuragenda en over de evaluatie van het sensorbeleid. Daarnaast heeft een raadswerkgroep advies uitgebracht over manieren om de inwoners van Assen beter te betrekken bij de besluitvorming. Dat heeft geresulteerd in een experiment met een andere werkwijze van de raad, dat in 2018 gaat starten.
We hebben verder gewerkt aan de pilots Overheidsparticipatie. Bewonersbeheer in de openbare ruimte krijgt vorm en het ruimte bieden in maatschappelijk vastgoed heeft onder andere invulling gekregen in de Werkwereld aan de Brunelstraat. Daar zijn inmiddels meer dan twintig maatschappelijke partijen gehuisvest, die samen meerwaarde creëren voor de inwoners van Assen. Dat is naar voren gekomen naar aanleiding van een maatschappelijke kosten-baten analyse, uitgevoerd door Twijnstra en Gudde. Deze MKBA toonde aan dat tegenover elke euro die geïnvesteerd wordt een maatschappelijke opbrengst van minstens € 1,29 staat.
Naast deze pilots ontwikkelt de gemeente zich steeds verder in het nieuwe samenspel en oefent met andere rollen als netwerkpartner en facilitator. Dat doet ze samen met haar partners en inwoners, bijvoorbeeld in de training Werken met Netwerken.
2) Regionale samenwerking
NG4
De NG4 is een uitstekend gremium om gezamenlijk tot standpuntbepaling te komen gedurende de herijking van de noordelijke samenwerking, SNN 3.0. Samen met de gemeentes Emmen en Groningen hebben we een intentieovereenkomst op het gebied van waterstof ondertekend, en we hebben als NG4 een evenement georganiseerd tijdens de European Week of Regions & Cities.
Daarnaast werken we samen aan kansrijke projecten in het EU-Office van de NG4. Naar aanleiding van de goede resultaten is in 2017 besloten een structureel karakter te geven aan het EU-office.
Eems Dollard Regio (EDR)
Vanuit de EDR is het project Smart Regio’s North uitgevoerd. Echter, ten gevolge van het faillissement van Sensor City en het daaruit voortvloeiende besluit om niet meer te investeren in de ambities op het gebied van sensortechnologie, is de samenwerking met Bremen en Oldenburg in dit kader niet verder ontwikkeld.
Internationale samenwerking Poznan en Oldenburg
Het afgelopen jaar hebben wij een uitwisseling gehad met Poznan op het gebied van veiligheid. Medewerkers van de gemeente en politie uit Poznan hebben de Dutch TT bezocht. Ze hebben meegelopen met de organisatie van het TT-Festival en hebben ook het commandocentrum op het circuit gezien. Onze medewerkers zijn samen met collega’s van de politie en de veiligheidsregio naar Poznan geweest, om inzicht te krijgen in hun evenementenorganisatie.
Alle burgemeesters van Drenthe zijn op uitnodiging van de Veiligheidsregio in Nottingham geweest. Dit initiatief kent zijn oorsprong in de contacten tussen Assen en Nottingham. Het bezoek stond in het teken van contraterrorisme, evenementen en veiligheid.
Verbonden partijen RGA, GAE, SNN, SDA
In de begroting 2017 zijn onder dit programma een aantal verbonden partijen opgenomen waarvan de budgetten en inhoudelijke toelichting in deze jaarrekening onder andere programma’s zijn opgenomen. Dit betreft de volgende partijen:
Regiovisie Groningen Assen (RGA) en Groningen Airport Eelde (GAE) worden behandeld in programma Wonen in Assen. Het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) staat in programma Werken in Assen. En de informatie over Samenwerking Drentsche Aa (SDA) is opgenomen in programma Bedrijfsvoering.
3) Dienstverlening
Digitalisering dienstverlening
Wij ontwikkelen onze digitale dienstverlening steeds verder. In april 2017 hebben we de eerste stappen gezet in het Zaakgericht Werken. Hiermee is een belangrijke basis gelegd voor de digitalisering van de dienstverlening. Het grootste deel van de processen die met burgers en bedrijven te maken hebben, staat algemeen ingericht in het zaaksysteem.
Ook hebben we ervoor gezorgd dat meer producten en diensten digitaal worden aangeboden. Deze digitale producten en diensten hebben wij gekoppeld aan het zaaksysteem waardoor het proces voor de klant inzichtelijker is gemaakt.
Kwaliteit en integriteit
Servicewaarden
In Assen werken wij met de volgende servicewaarden, ons ‘gastheerschap’:
- Wij behandelen u met respect.
- Wij werken oplossingsgericht.
- Wij gebruiken begrijpelijke taal.
- Wij maken voor u het proces inzichtelijk.
- Wij komen onze afspraken na.
In 2017 hebben wij deze servicewaarden voor de gemeentelijke dienstverlening verder geïmplementeerd in onze organisatie.
Kwaliteitsmetingen
In 2017 hebben wij kwaliteitsmetingen uitgevoerd voor de website en telefonie. Voor het kanaal telefonie bestond deze kwaliteitsmeting uit het afnemen van een klanttevredenheidsonderzoek en de kwaliteitsmonitor. Onze telefonische dienstverlening wordt gemiddeld met een 8,6 gewaardeerd.
Daarnaast hebben we kwaliteitsmetingen opgezet voor het fysieke kanaal baliebezoek, en processen ingevoerd zoals het Meldpunt Openbare Ruimte.
Informatiebeveiliging
De rekenkamercommissie heeft een vervolgonderzoek uitgevoerd naar de informatieveiligheid. De aanbevelingen die gedurende het onderzoek zijn gedaan, zijn direct opgepakt. Verder zijn we gestart met de voorbereidingen voor de invoering van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Voor de nadere toelichting over informatiebeveiliging verwijzen wij naar het programma Bedrijfsvoering.
Informatiebeheer/Basisregistraties
De wettelijke basisregistraties zijn op orde.
Indicatoren
De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder, in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar. (CBS – Bevolkingsstatistiek)
Tabel conform de regeling beleidsindicatoren gemeenten BBV.
https://www.waarstaatjegemeente.nl/dashboard/Besluit-Begroting-en-Verantwoording De peildatum is 5 april 2018.
De cijfers in de tabel zijn niet altijd recent, waar nodig en mogelijk zijn actuele ontwikkelingen toegelicht.
Toelichting indicatoren
De demografische druk geeft een indicatie van de verhouding tussen het niet-productieve en productieve deel van de bevolking. Assen ligt daarbij iets boven het landelijk gemiddelde, maar ten opzichte van Drenthe is deze verhouding gunstiger.
Wat heeft het gekost
Financiële analyse programma Samen werken aan Assen, resultaat € 1 miljoen V
Het voordelig resultaat van € 1.076.000 wordt met name veroorzaakt doordat pensioenlasten van voormalig wethouders uit de voorziening APPA worden gedekt, terwijl deze regulier waren begroot. Daarnaast is de pensioenverplichting afgenomen.
Op Dienstverlening is een voordeel ontstaan, doordat we continu werken aan verdergaande procesoptimalisaties en digitalisering binnen Burgerzaken. Dit levert efficiëntiewinsten en kostenbesparingen op.
Daarnaast zijn de kosten voor inhuur derden bij Klantcontacten Frontoffice lager. Tot slot zijn de legesopbrengsten als gevolg van meer afgegeven reisdocumenten en rijbewijzen hoger dan begroot.