2. Werken in Assen
- Highlights
- Wat willen we bereiken
- Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
- indicatoren
- Wat heeft het gekost
Highlights
- Aantrekkende economie: wel meer banen, maar niet minder uitgaven op bijstand.
- Beginnende professionele samenwerking participatie.
- SW-bedrijf Alescon wordt gesplitst in twee organisaties.
- Samenwerking bedrijven, gemeenten en scholen, om uitval kwetsbare jongeren te voorkomen, versterkt.
- Zorginnovaties: intensievere samenwerking bedrijfsleven - onderwijs.
- Nieuwe initiatieven Toeristisch Recreatieve Zone.
- Uitvoering FlorijnAs op koers, mijlpalen gerealiseerd.
- Meer bedrijven vestigen zich, of bouwen nieuwe bedrijfsgebouwen.
Wat willen we bereiken
1) Werkgelegenheid
Werkplein Baanzicht Drentsche Aa (WPDA) is per 1 juli 2016 voor Assen de uitvoeringsorganisatie van de Participatiewet. Wat we willen bereiken is vastgelegd in een prestatieovereenkomst tussen het bestuur en de directeur van het WPDA. De overeenkomst eindigt op 1 januari 2018. De in september 2014 door de raad vastgestelde kadernota Participatiewet (Participatie de norm, werk het doel) vormt de basis voor deze overeenkomst. Afspraken zijn opgenomen over uitstroom van jongeren tot 27 jaar en startende ondernemers met een bijstandsuitkering en ook over participatie, klanttevredenheid en werk voor mensen met een arbeidsbeperking (verdiencapaciteit < 100% waaronder afspraakbanen).
In de sub-regio Noord- en Midden-Drenthe richten we ons op circa 80 afspraakbanen in 2017, oplopend tot circa 700 in 2026. Dit is de totale taakstelling voor bedrijven en overheid in deze regio.
We willen zoveel mogelijk jongeren met en zonder een startkwalificatie duurzaam laten uitstromen naar werk. Per 1 januari 2017 hebben gemeenten ook de verantwoordelijkheid voor jongeren die met een startkwalificatie na een periode van werk alsnog terugvallen in de uitkering.
De uitvoerende taken van de WPDA moeten meer verweven worden met de opdrachten in het sociale domein, zoals schuldhulpverlening, maatschappelijk werk, onderwijs.
2) Economische ontwikkeling en innovatie
Het stimuleren van innovatie en het bewerkstelligen van crossovers is een economisch speerpunt. Hierbij werken wij samen in noordelijk verband; de Noordelijke Innovatieagenda (NIA) speelt in dit kader een belangrijke rol. Met betrekking tot sensortechnologie kiezen wij voor een brede aanpak, waarbij de expertise die Assen inmiddels heeft, wordt ingezet. Het bedrijfsleven neemt bij de aanpak de leiding, terwijl de overheid stimuleert en ondersteunt.
Verbetering van het ondernemingsklimaat bereiken wij vooral door het leveren van maatwerk voor bedrijven op diverse terreinen. Dit geldt zowel voor de reeds in Assen gevestigde bedrijven, als voor de bedrijven die wij nieuw proberen aan te trekken. De focus verschuift naar het opbouwen van netwerken, verbindingen leggen, makelen en schakelen.
Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN)
Binnen de NG4 geven wij er de voorkeur aan om op de huidige voet binnen het SNN door te gaan; de grote stedelijke kernen zijn de economische trekkers van Noord-Nederland en moeten op grond daarvan ook in de toekomst een aparte positie binnen het SNN houden. Dit betekent ook dat de NG4 in de toekomst een grotere rol wil gaan spelen als het gaat om het agenderen van onderwerpen. Als belangrijk onderdeel hiervan willen wij vanuit de NG4 de Noordelijke Innovatieagenda verder concretiseren.
3) FlorijnAs en bedrijventerreinen
FlorijnAs
De uitvoering van de FlorijnAs zetten we voort. We richten ons daarbij op de bereikbaarheidsonderdelen. De betreffende projecten zullen binnen de financiële kaders en de afgesproken planning worden afgerond, met oog voor het toekomstige beheer en onderhoud. Functionaliteit en doelmatigheid zijn voor ons de uitgangspunten.
Bedrijventerreinen
We willen bedrijven zo goed mogelijk faciliteren om zich te kunnen vestigen of te kunnen doorgroeien in Assen. Monitoren van de kwantitatieve en kwalitatieve vraag naar bedrijventerrein is daarbij van belang. Waar wenselijk willen we een flexibele invulling van onze bouwrijpe kavels mogelijk maken. Tevens brengen we gebieden gefaseerd in ontwikkeling in afstemming op de marktvraag. Daarbij houden we vast aan onze kwaliteitsambitie.
Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
1)Werkgelegenheid
WPDA en Alescon
Onze ambities voor de Participatiewet zijn opgenomen in de prestatieovereenkomst die medio 2016 is afgesloten tussen de drie gemeenten en het Werkplein Drentsche Aa. Wij helpen inwoners op weg naar school, werk, ondernemerschap of participatie. Zolang dat nog niet lukt verstrekken wij (tijdelijk) een uitkering. Specifieke afspraken betreffen: de bestrijding van werkloosheid, jongeren, en startende ondernemers met een bijstandsuitkering. Daarnaast zijn er resultaatafspraken over participatie, klanttevredenheid en het realiseren van afspraakbanen voor mensen met een arbeidsbeperking (dit zijn mensen met een verdiencapaciteit die lager is dan honderd procent). De kwaliteitsafspraken zijn in 2017 allemaal gehaald. Ook is de Prestatieovereenkomst geëvalueerd. De uitkomst is dat het als sturingsmiddel goed werkt, en er drie belangrijke ontwikkelpunten zijn.
De KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) omzetten van output-resultaten naar gewenste maatschappelijke effecten (outcome).
Aanpassing van KPI’s op basis van de huidige hoogconjunctuur.
De noodzaak tot breder en op onderdelen diepgaander inzicht over de inzet van het WPDA.
De huidige prestatieovereenkomst is verlengd en 2018 wordt benut voor een geactualiseerd beleidskader en een nieuwe prestatie-overeenkomst. Hierover is de raad in 2017 geïnformeerd.
De taken van het WPDA zijn in 2017 meer verweven met aanpalende opdrachten in het sociale domein, zoals schuldhulpverlening, maatschappelijk werk en scholing. In de begroting 2017 is uitgegaan van 2.200 cliënten voor de diverse begeleidingsvormen, het gerealiseerde aantal is 2.181.
De aantrekkende arbeidsmarkt heeft wel een positief effect, maar de uitstroom wordt gecompenseerd door een toename van cliënten.
Landelijk spelen de volgende oorzaken een rol.
De wetswijziging, waardoor inwoners die gedeeltelijk functioneel beperkt zijn vanaf 1 januari 2015 niet meer in aanmerking komen voor een WAJONG of een WSW-uitkering (Wet Sociale Werkvoorziening). Meer instroom van mensen die lang gewerkt hebben en langdurig WW hebben ontvangen. En meer inwoners die ziek uit dienst gaan en na een ZW/WIA-traject eerst in de WW komen en pas daarna in de bijstand.
Andere oorzaken zijn de statushouders zonder werk, de verhoging van de AOW-leeftijd en de verdergaande automatisering (waaronder robotisering). Er worden hiertegenover wel veel mensen uitgeplaatst op de arbeidsmarkt. In 2017 zijn ongeveer 400 mensen succesvol naar werk begeleid.
We zien twee ontwikkelingen in het cliëntenbestand. Inwoners die dicht bij de arbeidsmarkt staan vinden in de aantrekkende economie zelfstandig weer werk. Zo waren er in 2017 geen jongeren meer in de bijstand die aan het werk kunnen.
De groep cliënten met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt neemt echter toe. Deze mensen hebben een begeleidingstraject van meer dan twee jaar nodig. De beperkte uitstroom wordt beïnvloed door de werksoort, bijvoorbeeld doordat fysieke inspanningen vereist zijn. Ook is er meer nazorg nodig om plaatsing succesvol te laten zijn. Tot slot, zijn er mensen die nog moeilijker bemiddelbaar zijn, doordat zij een combinatie van fysieke, psychische of sociale beperkingen hebben. Deze mensen vragen zeer intensieve begeleiding.
Werkgevers hebben meer animo om een bijdrage te leveren aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hierdoor zijn meer afspraakbanen gerealiseerd, met als instrument loonkostensubsidie. Werkgevers kennen de huidige gespannen arbeidsmarkt en zijn bereid te investeren. Ongeveer een kwart van de uitgestroomde cliënten komt weer terug in de bijstand.
We hebben meer ingezet op preventie: het voorkomen van instroom in de bijstand. Mensen worden middels folders, brieven, bijeenkomsten en via de website van het WPDA geïnformeerd over hun rechten en plichten, en wat er bij een uitkering komt kijken. Potentiële cliënten in scholen en buurthuizen worden opgezocht en via sociale netwerken benaderd.
Met het onderwijs hebben we ‘sluitende aanpak afspraken’ gemaakt over de aansluiting onderwijs en werk. Jongeren vanaf 16 jaar die moeilijk aan werk komen, bieden we zo nodig maatwerkactiviteiten. Bijvoorbeeld met inzet van Gilde-leren, inzet van Navigator of de Werkcaroussel.
WERKpunt!
Via WERKpunt! biedt de gemeente Assen cliënten van het WPDA de mogelijkheid om werkervaring op te doen. In 2017 hebben 87 inwoners een detacheringstraject gevolgd. Zij werkten in het groen, beheer van de infrastructuur of het schoonhouden van de openbare ruimte. Die werkervaring leidt tot een betere bemiddelbaarheid. In 2017 zijn 33 mensen vanuit WERKpunt! direct doorgestroomd naar een andere baan.
In de huidige tijd, waarbij de economie aantrekt en er meer uitplaatsingsmogelijkheden in de markt zijn, neemt het gebruik van WERKpunt! enigszins af. Deze zal bij economische achteruitgang weer toenemen. Om aan de afgesproken norm/beeldkwaliteit te kunnen voldoen en de extra (vervangings)werkzaamheden in het groen te kunnen uitvoeren, is er werk op de markt gezet.
Bijzondere Bijstand
We hebben de bewegingen rondom het basisinkomen in Nederland en de experimenten op grond van de Participatiewet gevolgd. Vooralsnog volgt de gemeente de lijn van ’slimme volger’.
Binden en verbinden op participatie
Het Werkplein Drentsche Aa (WPDA) begeleidt inwoners naar school, werk of ondernemerschap. In 2017 zijn 41 mensen jonger dan 27 jaar gestart met een opleiding, en 9 mensen ouder dan 27 jaar. Daarnaast zijn 319 inwoners aan een baan geholpen, waarvan 56 mensen jonger dan 27 jaar zijn. Er zijn 40 inwoners volledig uitgestroomd als ondernemer.
Om mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt op andere manieren te laten participeren, is samengewerkt met Buurt Informatie Centra en buurtteams. Hier spreken en ontmoeten professionals elkaar. Vanuit de netwerksamenwerking worden routes georganiseerd naar vrijwilligerswerk/mantelzorg, dagbesteding of beschut werk. Voor 14 mensen uit de doelgroep beschut werk is onder andere bij Alescon een werkplek gevonden.
Stimuleren werkgelegenheid
Het ondernemersteam (bestaande uit medewerkers van de gemeente en Werkplein Drentsche Aa) heeft bedrijven en organisaties gestimuleerd om meer mensen met een (geringe) afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Het ondernemersteam heeft hierbij zowel de medewerkers van Alescon en WERKpunt! als cliënten van de Werkplein Drentsche Aa begeleid. Bij de projecten van de FlorijnAs is Social Return On Investment (SROI) meegenomen als criterium in de economisch meest voordelige inschrijving (EMVI). Lokale en regionale bedrijven zijn, voor zover mogelijk binnen de geldende wet- en regelgeving, bij de projecten betrokken.
Arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt blijft groeien. Het aantal niet werkende werkzoekenden in Assen is in december 2017 ten opzichte van januari 2017 met circa 1.000 personen gedaald, en het aantal mensen in de WW (Werkloosheidswet) daalde met 410 personen. Zie deze link >>.
Aansluiting onderwijs, arbeidsmarkt en zorg
De aansluiting tussen onderwijs, zorg en arbeidsmarkt is al jaren een speerpunt van gemeentelijk beleid. Hiervoor is de Sluitende aanpak van school naar werk opgezet. Jongeren van wie verwacht wordt dat ze later kwetsbaar zullen zijn op de arbeidsmarkt bieden we (vroegtijdig) een steun in de rug. De aanpak om jeugdwerkloosheid tegen te gaan richt zich op alle jongeren.
Er zijn vanuit de uitbreiding van de opdracht aan gemeenten op het VSV-beleid (voortijdig schoolverlaten) nieuwe afspraken gemaakt in het Convenant Route Arbeid – in de Arbeidsmarktregio Groningen, over de samenwerking tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs.
Het traject Terug naar school duurde in 2017 gemiddeld langer. Met name inburgeraars hebben meer tijd nodig om de Nederlandse taal en cultuur te leren.
Alescon
Vanuit de Particpatiewet is Alescon in Noord-Midden Drenthe preferente aanbieder. Alescon heeft in de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) 571 SW-plekken en 15 nieuwe beschut werk plekken gerealiseerd.
In december 2017 is door de deelnemende gemeenten besloten om Alescon voort te zetten in twee delen (Noord en Zuid). Het noordelijk deel, waarvoor de gemeenten Aa en Hunze, Tynaarlo en Assen verantwoordelijk zijn, gaat het Alescon-deel samenbrengen onder één uitvoeringsregie. Hiervoor zal de huidige gemeenschappelijke regeling moeten worden ontbonden.
2) Economische ontwikkeling en innovatie
Economie en werkgelegenheid
Na een periode van stagnatie is de werkgelegenheid in de periode april 2016-april 2017 met 1.400 arbeidsplaatsen gegroeid. Assen beschikt nu over meer dan 41.196 arbeidsplaatsen.
De werkgelegenheid in de omliggende gemeenten in Noord-Drenthe groeide ook, al was deze toename beperkter. Noord-Drenthe steekt daarbij positief af in vergelijking met Zuidoost- en Zuidwest Drenthe, waar de werkgelegenheid nog steeds daalde.
Met uitzonderling van de sectoren Delfstoffenwinning, Groot- en Detailhandel en de Zorg groeien alle sectoren in Assen.
Sensortechnologie
In 2017 zijn INCAS3 en Sensor City failliet gegaan. Met de teloorgang van deze twee belangrijke pijlers van het sensorcluster zijn de provinciale en gemeentelijke ambities op sensorgebied niet gecontinueerd. Het faillissement van Sensor City wordt door de curator verder afgewikkeld.
Samenwerking kennisinstellingen en bedrijfsleven
Samen met de provincie ondersteunen wij het initiatief van het Drenthe College en de Hanzehogeschool van het Practoraat Zorg en Technologie. Dit initiatief past in de gemeentelijke ambitie om het netwerk tussen onderwijs en bedrijfsleven te versterken, met als doel innovatie te realiseren. Inmiddels heeft het Practoraat geleid tot 17 initiatieven in Assen.
Het gaat hierbij om onderzoek, ontwikkeling en nieuwe toepassingen. Hieronder enkele voorbeelden.
Onderzoek naar:
het gebruik van alarmeringssystem
de inzet van muziek bij dagbesteding
Ontwikkeling van:
een smart toilet seat
een decubitus matras
Nieuwe toepassingen:
vingerbescherming bij mondzorg
een virtual reality bril bij psychogeriatrische patiënten
Onder het Practoraat wordt ook onderzoek gedaan naar de praktische toepassing en ontwikkeling van technologische innovatie. Deze kennis wordt vertaald naar nieuwe cursussen en opleidingen voor studenten en werknemers.
Vestiging nieuwe bedrijven
De positieve trend heeft in de loop van 2017 doorgezet. Het voornemen van de M&G-groep (Burgerhout) om haar vestigingen in Assen te concentreren en hiervoor nieuw te bouwen, is hiervan een voorbeeld. Maar ook DCB Energy hub en KFC hebben in het najaar besloten zich te vestigen in Assen en nieuwbouw te plegen.
De nieuwbouw van Le Roux Verpakkingen en Disposables op Messchenveld betekent eveneens een forse uitbreiding van dit Asser bedrijf.
Met name voor de werkgelegenheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt is de komst van het bedrijf BIMair (productiebedrijf van Janssen Klimaattechniek, aangepast voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt) ook van bijzondere betekenis. Afgesproken is dat dit bedrijf circa 60 banen voor deze doelgroep zal creëren.
Interzorg heeft besloten op dit bedrijventerrein haar facilitair centrum te gaan bouwen.
Catawiki blijft in Assen en verhuist van het stadhuis naar het voormalige kantoor van ABN AMRO.
De komst van BPZ en de verhuizing van Oldenburger Deuren naar het voormalige pand van Van Gorcum is eveneens het vermelden waard.
Vestiging Rijksvastgoedbedrijf
Ten slotte is er een eerste groep medewerkers van het Rijksvastgoedbedrijf gevestigd in de rechtbank. Om de rest van de medewerkers goed te kunnen huisvesten zijn eerst enkele bouwkundige aanpassingen noodzakelijk.
TRZ (met OutleTT en ijscomplex)
Voor de ontwikkeling van het IJscomplex is een voorziening getroffen van € 5 miljoen en de planologische procedure om de realisatie van de OutleTT mogelijk te maken is gestart.
Er spelen meerdere initiatieven in de Toeristisch recreatieve zone (TRZ). Deze bieden unieke kansen voor synergie. Inmiddels zijn deze kansen samen met partijen in werkateliers in beeld gebracht en worden ze uitgewerkt in een ontwikkelvisie voor de TRZ.
Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN)
Nieuwe structuur SNN
In het kader van de discussie over SNN 3.0 is besloten dat het SNN uitvoeringsorganisatie blijft, evenals werkgever voor het onderdeel Public Affairs en lobby. De NG4 heeft aangegeven geen behoefte te hebben om hier bestuurlijk aan deel te nemen.
Vervolgens is een regiegroep in het leven geroepen om de inhoudelijke agenda te bepalen, en waar nodig te zorgen voor verbinding van onderwerpen (en mensen) en het bepalen van de lobby-agenda. De drie noordelijke provincies en de NG4 zijn hier elk met een bestuurder in vertegenwoordigd, waarbij gestreefd wordt naar een dusdanige samenstelling dat alle relevante beleidsvelden hierin vertegenwoordigd zijn.
Het gevolg van deze structuurwijziging is, dat de Bestuurscommissie Economische Zaken en de Bestuurscommissie Stedelijke Ontwikkeling en Mobiliteit gaan verdwijnen. De discussie over de wijze waarop de samenwerking op economisch terrein met het bedrijfsleven en de kennisinstellingen het best vorm kan worden gegeven is nog gaande. Dit geldt eveneens voor de noordelijke, bestuurlijke samenwerking op het gebied van stedelijke ontwikkeling en mobiliteit.
3) FlorijnAs en bedrijventerreinen
FlorijnAs
In september 2017 werd de Blauwe As officieel geopend door Z.M. Koning Willem-Alexander. (Zie hiervoor het programma Aantrekkelijk Assen.)
Het project verkeert in de laatste fase van de overdracht. Alle nog openstaande punten zijn op geld gezet, en worden met de daaraan gekoppelde budgetten overgedragen aan Uitvoering.
De bouw van het station is in volle gang.
Op 1 december vond de feestelijke doorbraak van het noordelijke naar het zuidelijke deel van de Overcingeltunnel plaats.
Het project Sporen in Assen is afgerond en wordt binnenkort administratief afgesloten. Hierbij is ook rekening gehouden met twee extra abri’s op perron 1.
In het vierde kwartaal van 2017 is de laatste hand gelegd aan de werkzaamheden rond het Rolderdek. De Stadsboulevard-Zuid is nog volop in uitvoering.
De objectovereenkomst voor de realisatie van de tunnel de Maten tussen ProRail en de gemeente is ondertekend. De aanbesteding (design and construct), waaraan door ProRail gecontracteerde aannemers mee mogen doen, is gestart.
Bedrijventerreinen
Naast een bedrijfskavel op Messchenveld hebben we afgelopen jaar de eerste woon-werk kavel op Groene Dijk verkocht. De gezamenlijke oppervlakte van beide kavels bedroeg 1.586 m2. In de begroting was uitgegaan van 2 hectare aan kaveluitgifte. In het werklandschap Assen-Zuid hebben we een overeenkomst gesloten voor de eerste verkoop met een omvang van 1,5 hectare. Ook in Messchenveld en Peelerpark zijn we diverse opties en reserveringen met partijen overeengekomen. Op basis van deze inspanning verwachten we komend jaar de verkoopprognose te zullen behalen.
Samen met de ondernemersvereniging hebben we in 2017 de pilot flexibilisering Peelerpark/Messchenveld succesvol afgerond. De leerpunten uit deze pilot zijn bruikbaar voor nieuw acquisitiebeleid.
indicatoren
Tabel conform de regeling beleidsindicatoren gemeenten BBV.
Bron https://www.waarstaatjegemeente.nl/dashboard/Besluit-Begroting-en-Verantwoording. De peildatum is 5 april 2018.
De cijfers in de tabel zijn niet altijd recent, waar nodig en mogelijk zijn actuele ontwikkelingen toegelicht.
Indicator Bruto Gemeentelijk Product is vervallen (zie voor meer info Staatscourant 64835, 15 november 2017 >>)
Toelichting indicatoren
Vestigingen (van bedrijven)
Het aantal vestigingen in middelgrote steden zoals Assen ligt over het algemeen een stuk onder het landelijk en provinciale gemiddelde. Assen wijkt wat dit betreft weinig af van vergelijkbare steden. De kleinere gemeenten hebben per 1.000 inwoners veelal meer vestigingen en zorgen dat het gemiddelde hoger wordt.
Banen
Veelzeggender dan het aantal vestigingen is het aantal banen dat een stad heeft. Vanwege de regionale functie ligt het aantal banen in steden vaak fors hoger dan het landelijk en provinciaal gemiddelde. Grotere bedrijven en instellingen zijn meestal in steden gevestigd. Ook in relatie met vergelijkbare steden scoort Assen hoog; dit onderstreept de sterke, regionale functie van de stad qua werkgelegenheid.
Netto arbeidsparticipatie
Het percentage werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de totale beroepsbevolking komt overeen met het percentage van steden met 50.000-100.000 inwoners. Dit percentage wordt beïnvloed door veel factoren, zoals de conjunctuur en opbouw van de beroepsbevolking in relatie tot de markt. Deze indicator is niet door gemeentelijk beleid alleen te sturen.
Werkloze jongeren
Jongeren tot 27 jaar zijn een prioritaire doelgroep binnen de dienstverlening van het Werkplein Drentsche Aa. Er zijn afspraken gemaakt over de uitstroom en over de registratie van deze doelgroep. In de bestuursrapportage, die twee keer per jaar verschijnt, wordt het bestuur van het Werkplein Drentsche Aa geïnformeerd. Deze rapportage sluit niet aan op de beleidsindicator van het BBV (jongeren tot en met 22 jaar). De laatste jaren is de uitstroom van bijstandsgerechtigden in Assen hoger dan het landelijk gemiddelde.
Een mogelijke verklaring voor de afwijking in Assen is het feit dat een groot deel van de bijstandsgerechtigden een inkomen heeft naast de uitkering.
Cliënten die aan het werk kunnen worden hier naartoe begeleid. Het doel hierbij is altijd om zo onafhankelijk mogelijk van de uitkering te zijn (dus het liefst volledige uitstroom uit de uitkering). Wanneer dit niet mogelijk is, maar deeltijdwerk wel een optie is, wordt hier op ingespeeld. Er wordt ingezet op voltijd- en deeltijdwerk. Wel kunnen er van periode tot periode verschillen zijn in het beschikbare werk en de bemiddelbaarheid van onze cliënten.
Wat heeft het gekost
Financiële analyse programma Werken in Assen, resultaat € 0,18 miljoen N
Binnen het programma Werken in Assen zijn de financiële resultaten opgenomen met betrekking tot de realisatie van de FlorijnAs, economische zaken en innovatie en werkgelegenheid.
Het resultaat na reservemutaties bedraagt € 0,18 miljoen negatief en bestaat uit een negatief resultaat van € 0,48 miljoen voor werkgelegenheid en een positief resultaat van € 0,3 miljoen voor economische zaken en innovatie.
De FlorijnAs-projecten in 2017 zijn conform begroting afgewikkeld. Er moet nog één project binnen de FlorijnAs worden aanbesteed, zijnde de tunnel de Maten.
Binnen economische zaken en innovatie is de bijdrage aan het ondernemersfonds € 120 duizend lager dan begroot, gerelateerd aan een lagere OZB. Het resterende overschot van € 180 duizend wordt veroorzaakt door een lagere bijdragen aan projecten dan begroot.
Het negatieve resultaat binnen werkgelegenheid wordt voornamelijk veroorzaakt door de sterk gestegen inzet van de loonkostensubsidies met als doel de participatie van inwoners te verhogen, ten bedrage van € 0,89 miljoen. Hiertegenover staan een vrijval van de reserve wet inburgering ten bedrage van € 0,53 miljoen en lagere kosten voor het verstrekken van uitkeringen.